Jag och Sambo köpte en lägenhet förra året, flyttade in i September och allt har gått fint tills nyligen. Fastigheten var här och gjorde sin fastighetskontroll som dom har en gång var typ 3-5e år. Där har mannen som var i lägenheten och kollade markerat ganska många fel.. framförallt el-uttagen (ojordade kablar, jordade eluttag A+B anmärkningar, utger livsfara etc.) Efter några samtal med säljaren så visade det sig att han hade bytt från Ojordade uttag till Jordade uttag på egen hand, alltså inte fackmannamässigt, inte tillåtet enligt Elsäkerhetsverket.se.
Denna renoveringen var inte dokumenterad och han upplyste inte om detta enligt upplysningsplikten och vi har nu haft elektriker här som har varit o jordat lägenheten. Vi vill att han ska betala halva kostnaden av elektrikern men han menar på att det inte är hans problem. Har vi ett juridiskt case här där vi kan vinna och få hjälp med kostnaden av elektriker på ca 10.000? 10.000 är kanske inte värsta summan men vi har inte mycket pengar över.
Jag är medveten om att undersökningsplikten är ganska bred och att detta inte klassas som dolda fel, men tack för alla eventuella svar!![]()
745 läst · 4 svar
745 läst
4 svar
Anmärkningar B+A angående jordade uttag som säljare har installerat.
-
Medlem · 1 inlägg 21 jun 2022 13:34
-
21 jun 2022 13:42 #2
Nej
Eran lägenhet erat ansvar.
Det hade dessutom varit billigare att byta uttag än att jorda hela lägenheten så ninfår stå för eran förbättring själva- Laddar…
-
Medlem · E · 26 302 inlägg 21 jun 2022 13:4821 jun 2022 13:48 #3
Såvida det inte var en väldigt billig lägenhet är det inte möjligt att på juridisk väg kräva en så liten summa.
-
Medlem · Stockholm · 5 670 inlägg 21 jun 2022 13:5721 jun 2022 13:57 #4
Ni kan ju försöka att pressa säljaren, men jag har väldigt svårt att tro att ni har ett "case".
En elbesiktning hade snabbt kunna upptäcka detta, så har ni inte någon utfästelse från säljaren om "fackmannamässigt installerad el" så är det nog svårt.
Drar ni det vidare som tvistemål så räknas det som småmål (under 23000 kr), och då kostar det förvisso inte så mycket att driva (3000 kr + era egna av kostnader för ombud).
Mest troligt slutar det i en förlikning i ett sådant fall skulle jag gissa (om ni inte rakt av förlorar) - och då får ni stå för halva kostnaden (dvs max ca 6500 kr)...Frågan är om det är värt all den energin för eventuellt 3500 kr mindre i kostnad, med en risk att ni istället får betalar 13000 kr. Tar ni in ett ombud så får ni betala detta också, och det blir nog bra många tusenlappar ovan på det (som ni inte får ersättning för). Det skulle också kunna bli så att ni egentligen får tillbaks vad det skulle kosta att sätta tillbaka de gamla uttagen (eller andra ojordade uttag), vilket troligen är mindre än elektrikerns faktura.
https://www.vasaadvokat.se/tvistemal-kostnad-och-forlikning/#:~:text=Om det rör en tvist,i regel om 3000 kronor.
Men i hemförsäkringen brukar det ingå juristhjälp (ett par timmar) så ni kanske kan utnyttja detta och se vad en jurist säger ? -
Moderator · Stockholm · 47 667 inlägg 21 jun 2022 13:5821 jun 2022 13:58 #5
Att byta eluttag får du göra själv, om du vet hur du skall göra. Instruktioner finns som broschyr på elsäkerhetsverket. Det är nästan det enda man får göra utan att ha behörighet.
Så att säljaren har bytt uttag utan att anlita elektriker är inget fel. Däremot får man inte sätta jordade uttag om inte jord ansluts. Så han hade uppenbarligen inte den nödvändiga kunskapen.
Detta är inget akut farligt. Man behöver tänka sig någon rätt krystad situation för att få till en olycka pga. ett sådant fel. Ex. Att du drar en skarvsladd från det ”jordade uttaget” ut genom fönstret till den elektriska häcksaxen, och råkar klippa av kabeln.
Men det måste givetvis rättas.
Kostnaden blir inte så hög om du gör det själv.- Laddar…
Liknande trådar
-
Ska glasa in balkong, fråga angående leverantör
Fönster & Dörrar -
Angående råd om hur jag ska stabilisera mina Billy bokhyllor på bästa sätt.
Hemma hos -
Fråga angående plint och bärlina
Byggmaterial & Byggteknik -
Standardformulering angående garanti badrum?
Badrum -
Behöver hjälp angående badrumsrenovering!
Badrum