Hej,
Jag besökte huset idag tillsammans med ett företag och märkte att det finns ett vattenläckage (se bifogad bild). Eftersom jag inte kommer att ha tillgång till huset förrän nästa månad, vill jag veta om det är säljarens ansvar att åtgärda problemet innan överlåtelsedatumet, eller om jag själv behöver ta hand om det när jag har fått tillträde till huset.
Tack
Jag besökte huset idag tillsammans med ett företag och märkte att det finns ett vattenläckage (se bifogad bild). Eftersom jag inte kommer att ha tillgång till huset förrän nästa månad, vill jag veta om det är säljarens ansvar att åtgärda problemet innan överlåtelsedatumet, eller om jag själv behöver ta hand om det när jag har fått tillträde till huset.
Tack
Bästa svaret
Så tar du upp det när ni gör upp hos mäklaren/banken. Der är nog smidigare om du idag tar upp problemet med mäklaren som går vidare till säljaren - allt beror på vilken kontakt du har med säljaren - eftersom du fått tillgång till huset.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Meddela mäklaren och informera denna att ni vill gå igenom huset med säljaren (och gärna mäklaren) innan ni skriver papperna för att kontrollera skicket (städning osv)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 206 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 206 inlägg
Jag får nog säga att det faller på dig som köpare att byta ut denna väldigt gamla läckande ventil efter tillträdet. Det ser ut som en uråldrig vattenmätarplats som behöver bytas ut. Och det kan ju inte ha kommit som en överraskning att den är väldigt gammal med risk för läckage när som helst. D v s dess skick faller inom undersökningsplikten.
Säljaren har naturligtvis ansvar för att se till att huset inte försämras och skadas om det nu droppar vatten från ventilen.
Säljaren har naturligtvis ansvar för att se till att huset inte försämras och skadas om det nu droppar vatten från ventilen.
Moderator
· Stockholm
· 51 992 inlägg
Som jag uppfattar frågan så har du köpte ett hus, skrivit kontarkt, men ännu inte tillträtt?
Strikt formell kan nog den där läckan vara en gråzon. På bilden syns inte ett pågående läckage, men missfärgningar som visar att det har läckt, eller läcker väldigt lite.
Detta har i så fall pågått under lång tid, vilket borde ha upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt.
OM detta är ett läckage av en storleksordning som kan skada huset, eller om det faktiskt har uppstått efter att ni skrev kontrakt, så är det starkare ansvar för säljaren att åtgärda innan tillträde.
Men grundprincipen är att brister som fanns när du skrev kontrakt, sådana brister har du köpt.
Strikt formell kan nog den där läckan vara en gråzon. På bilden syns inte ett pågående läckage, men missfärgningar som visar att det har läckt, eller läcker väldigt lite.
Detta har i så fall pågått under lång tid, vilket borde ha upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt.
OM detta är ett läckage av en storleksordning som kan skada huset, eller om det faktiskt har uppstått efter att ni skrev kontrakt, så är det starkare ansvar för säljaren att åtgärda innan tillträde.
Men grundprincipen är att brister som fanns när du skrev kontrakt, sådana brister har du köpt.
Redigerat:
sant , vi får nickarna den första september. Jag var där igår och det var torrtH hempularen skrev:Som jag uppfattar frågan så har du köpte ett hus, skrivit kontarkt, men ännu inte tillträtt?
Men grundprincioen är att brister som fanns när du skrev kontrakt, sådana brister har du köpt.
Påtala det till mäklaren/säljaren. Vill de inte fixa det så ta en offert. Det kostar inte många hundralappar att fixa ny ventil och fixa till det.
Bytte allting i min källare, men det var för att jag var klumpig och råkade slå av röret efter mätaren Känns skönt att ha nytt när man flyttar in.
Bytte allting i min källare, men det var för att jag var klumpig och råkade slå av röret efter mätaren Känns skönt att ha nytt när man flyttar in.
Detta är det första jag byter när jag har köpt ett hus, jag skulle aldrig våga ha en gammal armatur som man inte vet om den håller ihop vid en akut avstängning.ByggNV skrev:Hej,
Tack
Byt till kulventiler och motionera dem några gånger om året.