Byggahus.se

Anmäla svartbyggen?

1. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem
    Med tanke på alla diskussioner härinne och dagens artikel i aftonbladet... Vill tillägga att jag inte är vän av vare sig anmäla någon eller liknande.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,665301,00.html (Webundersökning anger 75% tycker svartbygge är ok.)

”Angivare” avslöjar allt fler svartbyggen
    Hundratals husägare åker på böter – många efter tips från grannar

Dubbelt så många svartbyggen som året innan avslöjades 2004 i Stockholm.   Många av dem blev avslöjade efter tips och klagomål från grannar, skriver Metro.  Bara i huvudstaden dömdes över 100 fastighetsägare till böter för sina svartbyggen.

Bara i Stockholm hör hundratals människor av sig till stadsbyggnadskontoret och anger någon de anser byggt utan bygglov.

Böterna kan bli dryga. De flesta som fälldes dömdes till böter på mellan 10 000 och 20 000 kronor. Men flera böter på flera hundratusen kronor förekom också, enligt Metro.   Ibland avslöjar dock stadsbyggnadskontoret själva ett otillåtet bygge. Det kan ske vid en rutinkontroll efter att bygglovet är utfärdat. Det säger avdelningschefen Mats Kager på Stockholms stadbyggnadskontor till Metro.

Allt vanligare arbetsmetod
     Att uppmana till angiveri har börjat bli en vanligare metod för svenska myndigheter och företag att lösa eller stävja brott.

Aftonbladet har tidigare skrivit om polisens tipstelefon dit man kan ringa för att ange till exempel ett rattfyllo. I många län i Sverige har polisen också ett särskilt tipstelefonnummer för den som vill tipsa om ett brott.

En kvarts miljon för angiveri
     I maj förra året blev utlovade ett företag som jagar webbpirater en kvarts miljon kronor i belöning till den som kunde upplysa om företag som använde program de inte betalat för.

På konkurrensverkets hemsida finns instruktioner om hur man tipsar anonymt om otillåtna konkurrensmetoder.

2. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Re: Anmäla svartbyggen?

Intressant. Undrar vad det är för person som anmäler sin granne förresten. Det är en sak om det skulle vara att någon bygger för nära tomtgränsen eller liknande men det mesta borde kunna lösas direkt mellan grannarna. Men de anmälningar som jag hört talas om på senare år får en att undra om inte Stasi startat en franchise-verksamhet i Sverige. Undrar vilken relation anmälaren har tänkt att ha med sin granne i framtiden. "-Jomenvisst var det jag som anmälde att du hade inrett vinden men det var ju inget personligt. No hard feelings? Förresten, kan du kolla till min brevlåda medan vi drar på semester nu på lördag?" ::)

Det finns så många konstiga regler att jag nog frestats minst ett par gånger att bryta mot dessa. Hittills har jag inte fallit förfrestelsen dock.

mvh
    David

3. Å
    Medlem · 1 233 inlägg

Jag instämmer till fullo!
    Jag skulle aldrig ange en granne, eller någon annan heller för den delen, så länge svartbygget inte innebär en märkbar försämring för egen del (ex byggnad direkt vid tomtgräns eller ökad brandspridningsrisk eller dyl) !

Det är aldrig kul med grannosämja!

4. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Precis så gjorde de som bodde i vårt hus innan oss!!! :surprised: Först kontaktade de kommunen och ville att de skulle se till att en granne skulle få riva en gammal (men fräsch) smedja som de hade på tomten. Det gick inte igenom som tur var. Några år senare gick han till samma granne, och bad om att få låna verktyg då han hade fått en vattenskada. Följde med grannen på "letaturen" som tillslut hamnade i smedjan. Hade till och med mage att titta sig omkring och tycka "vad trevligt ni fått det här inne"...

"ja, TROTS att vissa inte tyckte den skulle få stå kvar" tyckte grannen, men var ändå snäll och lånade ut verktyd. Det vete 17 om jag varit så hygglig vi det läget... ::) Fast det hade jag nog om det kom till kritan, jag hade varit för mesig att sabba grannrelationerna ytterligare... ;) Inte vågar jag klaga på den grannen som eldar sur ved varenda dag heller, och inte han som har en syrenhäck så bred att man måste gå ner på gatan för att den täcker HELA trottoaren nu. Fegis här... ;)

5. L
    Medlem · 21 inlägg

lilla_ivy

Medlem

Man bör nog tänka på grannrelationen. Vi har haft ett rent H med våra blivande stuggrannar. De som sålde tog för givet att vi skulle dela väg - en ca 60 meter lång enkel avplanad byggväg. Grannarna föreslog att vi skulle betala 2000:- per år som väghyra dessutom skulle vi inte få använda tung trafik! Svårt att gjuta platta mm mm. Kontraktet skulle omförhandlas vart 3.e år. Sedan har de fortsatt att anmäla oss till olika myndigheter. En lång historia på 2 år som vi fått dra genom olika myndigheter. Vi har fått rätt i alla instanser och fått papper och tillstånd på allt vi har gjort eller skall göra. Tex har vi varit tvugna att söka tillstånd för att göra ett dräneringsdike på vår egen tomt, lägga ut flytbrygga trots att massor av andra grannar har fasta bryggor. Vi får inte ha någon grillplats nere vid vattnet trots att anmälande grannar själva har en dylik.
    Vi får inte fälla några träd ner mot vattnet trots att alla andra grannar har rensat ner mot vattnet.
    Tack och lov har vi fått ett massivt stöd av övriga grannar. Men myndigeterna är tvungna att gå ut om en "vän av ordningen" har "funderingar"!

Jag tror att risken är att myndigheterna används som maktpåtryckningsmedel av fel skäl och att det i till slut drabbar den som anmälde. ;)

(Allt bottnar i att de själva ville köpa tomten till ett underpris.)

6. M
    Medlem · 173 inlägg

Magnus_Redin

Medlem

Jag vet att myndigheter missbrukas på det viset och de flesta tjänstemän och politiker avskyr det. Myndigheter har normalt riktiga behov och problem som arbetstiden och pengarna skall räcka till. Även den fjärde okynnesanmälan eller anmälan av en för omgivningen fullständigt harmlös regelöverträdelse måste hanteras men de flesta priopriterar sådant så lågt det bara går och de som arbetar med det är människor och människor minns. Går man så långt att man blir rättshaverist får man sina misstankar bekräftade då myndigheter gradvis slutar fungera enligt reglerna, folk orkar bara inte, vilket bekräftar att De Är Ute Efter En.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.