Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Anlitat stensättare för att göra framsidan, förvandlats till en mardröm!

1. M
    Medlem · 25 inlägg

Micke7700

Medlem
    precis JOBBET och inte materialet

2. D
    Medlem · Skåne · 22 inlägg

DrDeath100

Medlem
    Är det verkligen så illa nu att man ska vara nöjd bara jobbet blir klart?

Rotavdraget har verkligen förstört branschen, skämmer bort hantverkarna som bara tar mer och mer betalt i samma takt som dom blir latare och latare samt bryr sig mindre om kunden är nöjd eller ej.
    Ska vara glad att jag gjorde jobbet överhuvudtaget-tänket…

3. S
    Medlem · 610 inlägg

Skumpe

Medlem
    Sekunden han säger "ska jag komma hem till dig" så hade jag polisanmält honom och betalt precis det jag var skyldig enligt mig själv. Jag hade också skrivit recensioner om hans bolag överallt jag kan. Jag hade sagt att om han är smart kontaktar han mig aldrig mer. Sen hade jag inte svarat på någon form av kommunikation förrän jag får en kallelse till tingsrätten om han stämmer mig.

Jag spelar in alla samtal med hantverkare för övrigt så det där hotet hade hamnat hos polisen. Och hos eventuella branschorganisationer han är med i.

4. J
    Självbyggare · 96 inlägg

Johan.Andersson.81

Självbyggare
    Kan inte överhuvudtaget hålla med. Material i en offert kan jag inte som något annat än alla fysiska ting som åtgår för att utföra beställningen.

5. M
    Medlem · Stockholm · 318 inlägg

Marijairena

Medlem
    Men ska vi gå tillbaka till massor av svartjobb där man ännu mindre har någon garanti på utfört arbete? Vanliga Svensson som inte har massor av pengar skulle ju anlita svartjobb i stället, på egen risk. Rot är ju för att undvika just det.

6. C
    Medlem · Västra götaland · 366 inlägg

c_olsson

Medlem
    I totalpris ingår allt material som byggaren beställer. Det är bara om kunden själv beställer t.ex. sten som det tillkommer men då skickar inte byggaren någon faktura för stenen.

7. J
    Medlem · D · 1 256 inlägg

Jehu

Medlem
    Precis så illa är det.
    Många gånger har jag pustat ut när ett jobb blivit klart och acceptabelt och kanske också gjort till ett rimligt pris.
    Det är tyvärr inte normen. Och jag pratar om svenska hantverkare.
    Men bråka om betalning gör jag aldrig. Biter ihop och anlitar nån annan nästa gång.
    Nu har vi en polack som är fantastisk. Blixtsnabb, hög kvalitet och mycket bra pris. Kommer inte att släppa honom - han är värd sin vikt i guld.

8. Kempa_swe
    Renoverare · Osby · 129 inlägg

Kempa_swe

Renoverare
    Står klart och tydligt att summan är för arbetet. Bara betala och inse ditt misstag. Han kan i sin tur skicka fakturan direkt till kronofogden om den ej blir betald i tid. Numera är det många som skippar inkasso och skickar det dit istället.

9. Hansuno
    Medlem · 62 inlägg

Hansuno

Medlem
    Hej, har läst tråden. Jag tolkar det som att bägge brustit i tolkningen av offerten. Det finns flera moment i ärendet. Jag ser det på följande sätt...

1) Jag har fått uppfattningen att TS har visat ytan vilken han vill ha plattlagd för entreprenören och bett om en offert. Det är då entreprenörens uppgift att exakt räkna ut ytan och då kommit fram till 70 m2. Samtidigt borde TS ha kontrollmätt att ytan stämmer innan godkännandet av offerten. Så skedde inte och därmed är TS bunden vid 70 m2 och skall betala för det. När ytan nu är större så är det upp till TS att besluta om han vill nöja sig med 70 m2 eller om han vill betala för de ytterligare m2 som behövs. Det är en ny uppgörelse.

2) Oklarhet föreligger i vad offerten innefattar. TS har inte offentliggjort offerten i tråden, så det är svårt att bedöma om material ingår eller ej. All kommunikation gällande offerter och avtal måste alltid göras skriftligt. Det är en grundregel.
    Det är mot alla regler att ställa kontrollfrågor gällande oklarheter i ett avtal per telefon, som TS-hustru gjort i detta fall. Om man ändå gör det, måste man skicka en skriftlig bekräftelse på vad man kom överens om. Ett mycket vanligt misstag som även de mest erfarna råkar ut för.

TS beskriver offerten sålunda... Vi får ett offererat pris per sms på 70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare + MATERIAL. Detta är otydligt och kan tolkas på olika sätt! Det kan uppfattas som att offerten är på 70.000 kr + moms och inkluderar två mans arbete samt grävare och att material tillkommer.

Att muntligt begära ett totalpris är som gjort för missförstånd. Entreprenören lämnade ett totalpris och därmed var båda nöjda och överens.
    Han ansåg det vart tydligt i offerten att material inte ingick och lämnade därför ett totalpris på arbetet, två man och grävare. Hon hade inte tolkat offerten så och frågade därför för säkerhets skull om ett totalpris (underförstått ett totalpris på allt). Felet var att hon inte räknade upp allt som totalpriset skulle omfatta och att hon inte efter samtalet skickade en bekräftelse på förtydligandet. Båda har gjort fel genom att vara otydliga.

Jag anser att TS skall betala för 70.000 kr + moms samt hälften av överskjutande kostnad för material. Entreprenören borde ha mätt upp ytan tillsammans med TS så att de var överens om ytan. Entreprenören borde vi frågan om totalpris ha förtydligat att material tillkommer.

10. D

DrDeath100

Medlem
    Det är sant att detta var tanken, men samtidigt så har ju hantverkarna höjt sina priser så folk många gånger bara tror att det blir billigare vilket iofs. också är naturligt när man blir översvämmad av arbete.
    Lite som när en butik sätter upp REA skyltar utan att sänka priset.

Jäkligt orättvist dessutom att dopa vissa vissa branscher på det sättet medans andra får fixa att det går runt själva.

11. D

DrDeath100

Medlem
    Hört detta många gånger ang. polacker, ofta bättre, noggrannare och billigare än de flesta svenskar som.

• Laddar…
  12. D

DrDeath100

Medlem
    Går inte att skicka till fogden så länge fakturan är bestridd, hur skulle det se ut liksom?
    Först efter att det gått genom Tingsrätten och entreprenören vunnit så är det möjligt.

13. S
    Medlem · Kalmar · 10 inlägg

Stefan Modigh

Medlem
    Mycket bra sagt

• Laddar…
  14. K
    Medlem · 1 755 inlägg
    När det har skitit sig då gäller det att penetrera allt och sätta sig in i hur man ska tackla burdusa och man många ggr direkt hotfulla hantverkare som inte vill göra rätt för sig.
    Efter några vändor med olika hantverkare så inser man att varje liten sak måste vara dokumenterad, sedan till slut så blir det så arbetsamt att det är bättre att lära sig själv

15. K
    Medlem · 1 755 inlägg
    Men är det inte specat så är det ju inte och då torde väl det vara just det som är levererats, det kan ju näppeligen vara något annat ju

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.