Byggahus.se

Anlitat stensättare för att göra framsidan, förvandlats till en mardröm!

1. B
    Medlem · A · 9 inlägg

Badrumsrenovering

Medlem
    Oavsett det är ju bra ni är nöjda med själva arbetet. Plus har ekonomin.
    Annars hade det varit värre.
    Gå halva var är min magkänsla. Men det är jag.

• Laddar…
  2. F
    Medlem · Västra götaland · 6 577 inlägg

fsn

Medlem
    Håller med till 27000%

3. D
    Medlem · 221 inlägg

Dodger

Medlem
    Har ni innan offerten diskuterat och kommit överens om vilken typ av sten som ska användas? Annars verkar det ju osannolikt att stenen ska ingå i offerten.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Stockholm · 311 inlägg

Marijairena

Medlem
    Min erfarenhet av diverse hantverkare är att de har enormt svårt att kommunicera. Det är inte deras starka sida. Och frågar man för mycket uppfattas man som jobbig kund.
    Det är nästan så att jag som kund måste veta exakt hur jag vill ha jobbet utfört, måste vara oerhört påläst själv om material eller möjligheter. Helst inte vara äldre kvinna.
    Ha mätt ut nästan exakt. Fråga under arbetets gång mm.
    Har inte själv lust att hänga hantverkare över axeln eftersom jag anser att det är de som är proffs.
    Men har jag inte gjort det blir det blir det massa missuppfattningar och det är ju inte så att någon då frågar ” Vad det så här du menade? eller ”så här tänker jag göra för att...” kommunikation, kommunikation är a och o.

Du som kund måste tyvärr ha stenkoll på allt.
    Material av olika slag brukar som regel inte ingå när man frågar om ett jobb.

5. D
    Medlem · 8 inlägg

Daniel_JE

Medlem
    Jag gissar som andra att när han sa material så syftade han på allt utom själva stenarna. En marksten kan ju kosta alltifrån 100 kr m2 till 1000 kr m2 ibland mycket mer :)

Visst är det klantigt att göra som han gjort men vill man göra rätt för sig kan man ju be dom skicka en detaljerad faktura X timmar * Y kr för arbete sen kopior på grävaren och markstenen.

6. I
    Medlem · Sverige · 2 inlägg

izcho

Medlem
    Har av egen erfarenhet samma uppfattning. Men en annan aspekt är ju också att hantverkare för att kunna korrekt uppskatta jobbet behöver utförlig information antingen i form av tydliga ritningar eller en extremt kunnig beställare. Det känns som detta ofta uteblir när "vanlig Svensson" som ts uttryckte det anlitar mindre seriös (läs billigare, vid första anblick) utan konstruktör som mellanhand eller att själv upprätta ritningar.

Det är väl det överlägset enklaste sättet att eliminera risken för bristande kommunikation. Men det kostar ju också pengar. Eller tid. Varför det ofta skippas.

Tycker absolut inte att ts har sig själv att skylla enkomt men jag hade aldrig ens ringt någon utan att mäta upp yta själv och hade uppgivit artikelnummer hos någon mer eller mindre professionell återförsäljare på material jag önskar. Och det tycker jag att en "vanlig Svensson" i allra minsta mån borde kunna utföra. Mäta en yta är högstadiematte om inte mellanstadiet.

7. D
    Medlem · 221 inlägg

Dodger

Medlem
    Som hantverkare kan jag enkelt vända på det där. Jag kommunicerar väldigt mycket med mina kunder och de vanligaste svaren jag får när jag ställer frågor eller ger alternativ är ”-hur brukar folk göra?” , ”-du som jobbar med det här vet säkert vilket som är bäst”, ”-gör så att det blir bra” eller ”-jag litar på dig”...

8. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 995 inlägg

nikasp

Husägare
    Jag tokkar det inte heller som att marksten ingår. Står ju jobbet plus material vikket jag tolkar som allt utöver marksten. Men vore ju intressant att se vad som står i offerten, det borde ju räta ut eventuella frågetecken.

9. T
    Medlem · 1 inlägg

ta.markteknik

Medlem
    1000 kr/kvm gängse pris för en okomplicerad stenläggning i mina trakter. Då inkluderar det moms, material och en ordinär sten exv labyrint. Oavsett ant maskiner eller gubbar. Mäter tillsammans m kund upp ytan och beställer därefter stenen. Skulle det skilja ngt så är det oftast struntsumma det rör sig om..

10. GreenYoda
    Renoveringsnovis · Skåneland · 136 inlägg

GreenYoda

Renoveringsnovis
    Men just motfrågan "Hur brukar folk göra?" känns ju väldigt rimlig, en kund som frågar det har ingen aning om lösning men vill veta alternativ tänker jag. Att då som hantverkare kunna ge t ex 2 alternativa lösningar är väl rimligt i en sån situation, kunden får "välja". Gäller ju bara att hantverkaren kan presentera för- och nackdelar på ett vettigt sätt.

11. M

Marijairena

Medlem
    Det är förstås olika på hantverkare och hantverkare.
    Men på något sätt kan jag tycka att kunden ska förklara vad hon/han vill ha hjälp med. Sen ska den som har profession förklara hur det kan göras ev olika alternativ. Kunden kan då lite kolla igenom men inte behöva veta hela jobbet teoretiskt.

Hade en målare hos mig som var super. Han informerade vad och hur han tänkte göra under arbetetets gång och varför. Frågade också om det var okej. Toppenkille.

Det är den som är proffesionell som ska kunna sitt jobb. Kunden ska inte behöva kunna jobbet förutom att skruva och borra. Det gäller alla branscher inte bara hantverkare förstås.

12. F
    Medlem · Västra götaland · 6 577 inlägg

fsn

Medlem
    Ja, exakt. Kanske tom +moms. Då är det en extremt ordinär och lättlagd betong. Men man skulle ju vilja veta graden av underarbete här.

13. M

Marijairena

Medlem
    Som vanlig Svensson är det jättesvårt att sätta sig in i alla sådana jobb men håller med TS skulle mätt upp utan innan sen be om kontrollmätning. Också att researchat mer på marksten och hur man kan göra. Sen kan den proffesionelle föreslå annat etc.
    Jag tycker att som hantverkare/städare/tjänsteman/ ska man alltid sträva efter att göra sitt bästa gentemot kunden. Det borde vara en yrkesstolthet.

14. J
    Medlem · D · 1 159 inlägg

Jehu

Medlem
    Då kommunikationen varit dålig från båda sidor vore det rimligt att dela på den överskjutande kostnaden. Lär och gå vidare.
    Och var väldigt nöjd med att det blev bra. Och att de gjorde jobbet klart. Kunde blivit så mycket värre.

15. B
    Medlem · Stockholm · 58 inlägg

BellaF

Medlem
    Precis min tanke också. Är det även en mindre mur inkluderat i priset så har man kommit extremt billigt undan om jobbet även är bra utfört. Betala och var nöjd i stället för att göra livet surt för en hantverkare som inte tar saltade priser och lämnar ett fint hantverke efter sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.