Byggahus.se

Anlita hantverkare men köpa material själv?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Vi står i begrepp att flytta till ett hus där vi kommer att vilja installera en takdusch till befintlig blandare. Eftersom jag har tummen mitt i handen och har stor respekt för vattenskador kommer vi tveklöst att anlita hjälp för installationen. Det jag funderar på är dock - kan man komma undan med att köpa materialet själv (på nätet t ex) och sedan få en rörmokare att installera det? Min känsla är att hantverkare överlag verkar vilja sälja materialet själv vilket är förståeligt ur lönsamhets- och kvalitetssynpunkt, men det finns ju garanterat pengar att spara här så jag vill helst köpa själv. Givet att jag köper kända märken så borde väl även kvalitetsaspekten vara ok? Det jag grubblar på är om jobbet redan är för litet för att någon ska vilja ta det.

Slutligen, om någon har tips på rörmokare i Haninge/Handen/Vega så vore jag väldigt glad för rekommendationer:D

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Kanske enklast att göra detta via byggvaruhusens installationserbjudande, om det finns för de grejor du önskar få installerat.
    Du lär ha en uppförsbacke att få någon rörmokare att inom vettigt tid montera grejor som du själv har köpt hem.

3. T
    Medlem Nivå 6
    Tack för svar. Det låter som en bra avvägning!

4. Fällebyggarn
    Medlem · Nivå 7
    Inga problem. Jag har anlitat hantverkare flertalet gånger när jag har köpt grejer på annat håll. Dock har jag varit förbi hantverkaren oftast för att visa upp så att jag inte har köpt nåt med moldaviska gängor eller cc-mått som avviker.

Även bilverkstaden jag anlitar berättar att om jag själv beställer bildelarna från Tyskland så tjänar jag några tusenlappar.

Hitta rätt firma bara!

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 6
    Roligt att höra! Bra idé att visa upp prylarna först. Som du säger gäller det att hitta rätt firma :thinking:

6. P
    Medlem · Nivå 6
    Jag håller med ovanstående. Det går att få hantverkare att använda egenköpt material om det är ok grejer de är trygga med, men ge dem gärna något tillbaka. Det kan vara att du erbjuder något högre timpeng eller att du säger "fixa det när det passar er under den här tvåveckorsperioden". Då kan det bli en win-win.

Du skriver att du har tummen mitt i handen. Om du inte VILL ha det verkar ett blandarbyte vara ett enkelt lågriskprojekt. Ev droppläckage kommer ju vara synligt och ske i ett område med golvbrunn som redan är vattensäkert.

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 6
    Bra poäng. Eftersom det är ett litet jobb så borde det ju passa bra att de får fria händer att klämma in det när de har tid.

Jag har också funderat på om jag borde våga mig på det själv, men kombinationen borra i våtrumsvägg (för takduschstången) och måste-funka-jämt enligt övriga familjen har ändå vägt över till hantverkarnas fördel.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Men detta att få det tätt när du borrar är kanske inte det svåraste. Följer du bara instruktionerna och använder silikon, så finns det inget mått av skicklighet där.

Det som kan vara lite struligt, är att avgöra vilken typ av vägg det är bakom kaklet.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Nivå 6
    • Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 6
  11. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ska du bara byta befintlig blandare så gör du det enkelt själv.

Lägg upp en bild på installationen så forumet får se hur det ser ut! (y)

• Laddar…