Anlita företag med betalningsanmärkningar?

3k läst  31 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har fått en badrumsrenoveringsfirma rekommenderad. De verkar seriösa och bra på alla sätt, har våtrumscertifikat, anlitar vvs-arbetare med säkervatten-certifiering osv. Men nu har jag upptäckt att företaget har betalningsanmärkningar (ej skulder). Enligt UC tryggt företag bedöms firman dock som kreditvänlig. Vad tänker ni om detta? Skulle ni anlita en firma med betalningsanmärkningar?

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Jag hanterar ganska många uc på företag, och det är inte helt ovanligt att företag har betalningsanmärkningar... När vi pratar större företag med omsättning på hundratals miljoner så är det nästan vanligt skulle jag säga ... Men då pratar vi bortglömda parkeringsböter, nån liten skiträkning på några hundralappar som missats i hanteringen ....

Frågan är hur stor omsättning de har, och varför de har betalningsanmärkning ... Är det en gång, eller återkommande? Är det skatteskulder?

3. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Det är nästan omöjligt att undvika betalningsanmärkningar som småföretagare. Inte minst för skatter.

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 1
    Nettoomsättningen är 17.726 tkr.
    Det finns tre anmärkningar men står inte vad det handlar om.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Gå på magkänslan och betala inget i förskott, det kan räcka långt.

Vem är det som rekommenderat? Var det på gamla meriter, eller någorlunda i nutid?

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Om du vill kan du PMa organisationsnumret så kan jag se om jag kan bidra med något matnyttigt ..

• Laddar…
  7. B
    Medlem Nivå 1
    Tusen tack! Jag pm:ar.

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Jag skulle säga precis tvärtom, några mer förutsägbara kostnader än skatterna finns inte.

Med det sagt så är någon enstaka anmärkning normalt ingen fara, men om det är återkommande så saknar antingen företaget likviditet eller är helt enkelt kass på sin administration. Båda delarna är lika illa. Och det är inget försvar att man är en duktig snickare och dålig administratör. Då får man se till att anlita hjälp så man har koll på sin ekonomi.

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 1
    Det var tydligen ingen anmärkning hos kronofogden utan någon annan slags anmärkning. Ska kolla imorgon vad det är.

10. K
    Medlem Nivå 3
    Beror ju på hur jobbet ser ut, men de hantverkare jag har haft har utfört jobbet, sen har jag betalat dem.

Så länge som du inte betalar i förskott så tycker jag firmans likvididet är ointressant.

11. G
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle säga att det är inget konstigt med att det finns anmärkningar. Det kan vara tvisteärenden eller man kan ha blivit utsatt för oseriösa försäljare och bluffakturor.

Vårt företag drogs hela vägen till Kronofogden, nu minns jag inte exakt för vad men jag minns orsaken, postgången. Det är svårt att betala fakturor om man aldrig får dem. Så det kan finnas många förklaringar.

Är det däremot skatter som är orsaken skulle jag tveka lite mer. De ska alltid prioriteras och ligger man efter med dem så kan man anta att det är lite si och så med lönsamhet och/eller likviditet. Men betala bara för utfört arbete så har ju du ditt på det torra. Enda man kan tänka där är möjligtvis garantifrågan om man tror att företaget är på fallrepet. Men det får man nog basera på andra faktorer än enstaka anmärkningar.

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 7
    Håller med det som tidigare skrivits. Gäller anmärkningar skatter eller avgift till myndighet skulle jag dra öronen åt mig.

13. G
    Medlem Nivå 6
    Just det, vi var hos Kronofogden på grund av en tvist också. När juristerna var klara blir vi ståendes kvar som ägare till en domän som hanteras av en annan part. Naturligtvis en miss i hanteringen men vi märkte ju inget så länge denne betalade för sig. Det höll inte så länge och snart hör Kronofogden av sig och det är då vi blir medvetna om att vi fortfarande står som ägare.

Vill med detta bara säga att det kan finnas många olika skäl till att man har anmärkningar. Viktigare att se vad det är för typ av anmärkningar. Det kan ju också vara en firma som man inte ska ha att göra med.

14. jonastroms
    Bannad · Nivå 6
    Vad händer om man inte betalar skatten i tid som företagare?

15. jonastroms
    Bannad · Nivå 6
    En betalningsanmärkning går väl inte så fort att få eller?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: