Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Ska sätta in ett fönster i maskinhallen,fönstret är 2m brett och 1m högt .
Funderar på placeringen av limträbalken.
För enkelhetens skull vill jag placera limträt ovanför för fönstret istället för längst upp under hammarbandet,för väggen är 5m hög
Ska jag kanske ha dubbla limträ på 56x225mm jämte varandra för att få mer anliggningsyta för dom 3 väggreglar 45x170 som ska stå ovanpå?Helst ville man ju att hela regeln ska stå på något.Kanske komplettera med vinkeljärn?
Hallen är 12x14m
Väggen är reglat 45x170 CC60cm ,takstolar är CC120cm.dubbla hammarband 45x170,1 takstol hamnar ovanför fönstret.
Alltså blir det 3 stående väggreglar på limträt .Limträt ska sedan stå på dubbla 45x170 i varje ände.
Funderar på placeringen av limträbalken.
För enkelhetens skull vill jag placera limträt ovanför för fönstret istället för längst upp under hammarbandet,för väggen är 5m hög
Ska jag kanske ha dubbla limträ på 56x225mm jämte varandra för att få mer anliggningsyta för dom 3 väggreglar 45x170 som ska stå ovanpå?Helst ville man ju att hela regeln ska stå på något.Kanske komplettera med vinkeljärn?
Hallen är 12x14m
Väggen är reglat 45x170 CC60cm ,takstolar är CC120cm.dubbla hammarband 45x170,1 takstol hamnar ovanför fönstret.
Alltså blir det 3 stående väggreglar på limträt .Limträt ska sedan stå på dubbla 45x170 i varje ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte fälla in limträbalken i stående reglarna och sen skruva dem in i balken? Då får du dem fästa ordentligt och de stöder på balken och du kan fortfarande sätta beklädnadsmaterial på reglarna?
Sen gör du likadant på upplaget, de två stolpar balken ligger på.
Jag antar att du har räknat på att en 56x225 ska räcka för att stötta stommen.
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Ja det var ungefär så det löste sig det hela,tack för tipsenT Testarn skrev:Kan du inte fälla in limträbalken i stående reglarna och sen skruva dem in i balken? Då får du dem fästa ordentligt och de stöder på balken och du kan fortfarande sätta beklädnadsmaterial på reglarna?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Planstidigt utgångsläge och tillbyggnad/ändring ovanpå denna
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur byter jag väggreglar och syll?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur lägger jag gårdsgrus ovanpå grov stenkross?
Grund & Markarbeten -
Lägga laminat direkt ovanpå befintlig linoleum eller inte?
Golv -
Hur lägger man landgång på vind ovanpå isolering?
Tak & Vind