1 382 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Anlägga rörkällare / brunn för inkommande vatten
Jag ska dra in kommunalt vatten och vill ha möjligheten att stänga av med en ventil precis utanför huset. Visst kan jag (även om det inte är tillåtet) stänga av kommunens servisventil vid tomtgräns. Men den dagen jag i värsta fall behöver göra det så kan det både vara natt, minusgrader, is och snö som ställer till det. Alternativet är att gräva ner en likadan ventil med en gjutjärnsbetäckning i anslutning till huset. För att dra det steget längre är jag nu inne på att anlägga en rörkällare/brunn i form av en brunnsring med innerdiameter 900, höjd 600. Detta för att lätt komma åt och om nu ventilen mot förmodan skulle behöva bytas ut någon gång samt att faktiskt visuellt kunna besiktiga den. Denna brunnsring tänkte jag placera precis framför min groventré där jag nu har en mindre trall på 1200x1200 i ett steg som bara är att dra undan vid behov. Ringen kommer att isoleras.Jag har även ett mindre tak ovanför groventrén som skyddar från åtminstone lodrätt regn.
Så. Överdrivet? Möjligt, men jag har både brunnsring och minigrävare till hands så merarbetet mot att bara gräva ner PEM-röret känns inte jättestort. Installationen kommer inte synas men ge mig snabb access till vad än som kan behöva göras.
Så ser det ut i min bubbla just nu. Hur skulle ni gjort? Är det något jag inte tänkt på eller borde tänka annorlunda om? Åsikter mottages tacksamt!
Så. Överdrivet? Möjligt, men jag har både brunnsring och minigrävare till hands så merarbetet mot att bara gräva ner PEM-röret känns inte jättestort. Installationen kommer inte synas men ge mig snabb access till vad än som kan behöva göras.
Så ser det ut i min bubbla just nu. Hur skulle ni gjort? Är det något jag inte tänkt på eller borde tänka annorlunda om? Åsikter mottages tacksamt!
Det kommer jag att ha. Men jag vill ha en ventil utanför huset. Av den anledningen att jag inte vill ha kommunalt tryck in i huset som jag inte själv kan/får styra över. Dessutom behöver jag ett utrymme där jag kan få ut kommunvatten samt fördela bevattningsvatten från nuvarande egen brunn. Så det finns flera syften med den.Okarlsson skrev:
Nu har jag platta på mark. Hade jag haft källare hade jag smidigt kunnat haft allt där men nu går inte det.
Jag förstår! För mig väger risken med en sån lösning inte upp värdet. Frysrisk, risk att kommunen upptäcker etc. Till väldigt marginell nytta. Det är ju bara bra om det skulle uppstå en läcka i den homogena slangen mellan yttervägg och mätare, vilket ju inte bör vara många meter,I ibkcad skrev:Det kommer jag att ha. Men jag vill ha en ventil utanför huset. Av den anledningen att jag inte vill ha kommunalt tryck in i huset som jag inte själv kan/får styra över. Dessutom behöver jag ett utrymme där jag kan få ut kommunvatten samt fördela bevattningsvatten från nuvarande egen brunn. Så det finns flera syften med den.
Nu har jag platta på mark. Hade jag haft källare hade jag smidigt kunnat haft allt där men nu går inte det.
Jag tycker nog less is more
Frysrisken håller jag med om. Men jag har redan idag en liknande lösning med isolerad nedstegsbrunn till mitt nuvarande egna vatten på andra sidan huset och det har inte varit några problem. Kommunen har inget att upptäcka. Jag har haft dialog med dem och de har inga problem med att jag har egen ventil innan mätaren på detta sätt. Jag kommer fortfarande behöva en plats för hydropress och kopplingar för mitt egna trädgårdsvatten så det kommer inte bli något merarbete så sett.Jag har en bekant som råkade ut för ett större läckage mellan inkommande PEM och husets huvudventil. Det forsade in rätt bra med vatten innan han lyckades få kommunen att stänga av. Det kanske är överdriven nojja och att frysrisken är bra mycket större. Alternativt går det ju att gräva ner en ventil med teleskåp utanför.Okarlsson skrev:
Jag förstår! För mig väger risken med en sån lösning inte upp värdet. Frysrisk, risk att kommunen upptäcker etc. Till väldigt marginell nytta. Det är ju bara bra om det skulle uppstå en läcka i den homogena slangen mellan yttervägg och mätare, vilket ju inte bör vara många meter,
Jag tycker nog less is more
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Anlägga golvbrunn till varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Anlägga golvbrunn i garage.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tillbyggnad, borra brunn och anlägga avlopp för kök och bad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Anlägga vattenbrunn på ö utan landförbindelse och el
Vatten & Avlopp -