Jag gjorde ett större grävjobb i våras och då blandades det upp mycket lera. Parkeringen har blivit rätt geggig och jag måste hitta en billig lösning.

Vad tror ni om att bara lägga en markduk, ett par dräneringsrör mot ett dike och sedan någon form av grus över?

Jag har fått tipset att ta dit en grävmaskin och hyvla av ett par centimeter, men detta är på en ö och jag vill hålla det så enkelt som möjligt.

• Lerig skogsväg med djupa hjulspår, grönt gräs och träd vid sidan, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
På med kross 0-32 eller 0-64. Måste du handskyffla så blir det 0-32 för 0-64 är mer än ett elände med skyffel. Jämna till med en raka. Låt regnet packa det. Kommer att blir så mycket bättre. Ingen markduk behövs och den försvårar bara underhållet senare. Den dras upp.

• Gilla
cpalm och 10 till
  • Laddar…
Nej, markduk måste täckas med stora mängder massor för att det ska fungera. Om du vill göra det enklast möjligt så grusar du bara på befintlig väg.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, markduk måste täckas med stora mängder massor för att det ska fungera. Om du vill göra det enklast möjligt så grusar du bara på befintlig väg.
Dräneringsrör då? Någon rekommendation på tillvägagångssätt?

Claes Sörmland
Felf Felf skrev:
Dräneringsrör då? Någon rekommendation på tillvägagångssätt?
Du behöver inga dräneringsrör under vägen. Den är ju upphöjd. Finns vattenproblem behövs dike längs vägen. Du behöver trummor för att leda vatten under vägen om det är aktuellt.

• Gilla
islander och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver inga dräneringsrör under vägen. Den är ju upphöjd. Finns vattenproblem behövs dike längs vägen. Du behöver trummor för att leda vatten under vägen om det är aktuellt.
Om man handarbetar när man lägger ut bärlager och behöver lägga truma någonstans under uppfarten kan ju iofs ett dräneringsrör fungera istället för ett markavloppsrör om det är något vatten som behöver passera under vägen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det finns vattenproblem, vattnet blir stående i lerpölarna, därav min fråga om dränering. Vad menar du med trummor?

A
Felf Felf skrev:
Jag gjorde ett större grävjobb i våras och då blandades det upp mycket lera. Parkeringen har blivit rätt geggig och jag måste hitta en billig lösning.

Vad tror ni om att bara lägga en markduk, ett par dräneringsrör mot ett dike och sedan någon form av grus över?

Jag har fått tipset att ta dit en grävmaskin och hyvla av ett par centimeter, men detta är på en ö och jag vill hålla det så enkelt som möjligt.
Det bästa du kan göra med handkraft är att skrapa/gräva bort lite av det lösa i körspåren och lägga i typ 0-40 stenkross.. lägg gärna lite högre ca 50mm än tänk höjd då det kommer att packa sig med tiden…

• Gilla
Nisse1952 och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det bästa du kan göra med handkraft är att skrapa/gräva bort lite av det lösa i körspåren och lägga i typ 0-40 stenkross.. lägg gärna lite högre ca 50mm än tänk höjd då det kommer att packa sig med tiden…
Och har man inte tillgång till det på ön kan även småsten och gamla takpannor användas under det nya gruset eftersom det handlar om en billig uppfart.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
A
Men det verkar vara en ö med färja till då det är bilspår. Går det så är det bättre med stenkross som man kan ta med sig med släpkärra..
Men om det inte går så får man nöja sig med det du beskriver..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Felf
  • Laddar…
Om det är djup lera kan man börja med att stoppa ner större sten i botten och toppa med grus. Det ser inte ut att vara så illa att det är aktuellt här.

Claes Sörmland
Felf Felf skrev:
Ja det finns vattenproblem, vattnet blir stående i lerpölarna, därav min fråga om dränering. Vad menar du med trummor?
Med trummor menar jag plaströr som leder vattnet under vägen, alltså att de ligger vinkelrätt mot körbanan. Vanliga 110 m markavloppsrör sätter tyvärr igen väldigt fort så man brukar satsa på trummopr med minst 200-300 mm i diameter.

https://markgrossen.se/ror-slang/vagtrumma/vagtrumma-225-200-l6m/?attribute_dimension=200/225mm

(Men för en enkel väg där det sipprar lite vatten funkar billiga 110 mm om man är beredd att ta underhållet. Exempel:

https://www.byggmax.se/dagvattenrör-p31387 )

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Går det så är det bättre med stenkross som man kan ta med sig med släpkärra..
Visst kan det vara bättre, men redan rubriken på tråden innehåller ordet billigt och då kan det vara klokt att tänka på och använda de resurser som eventuellt redan finns på fastigheten om den varianten av fyll inte är väsentligt sämre.

• Gilla
Bittanbej och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Felf Felf skrev:
Men vart ska du leda vattnet? Det behövs ju dike i så fall eller? Rören behöver ju fall också?

• Gilla
RIL
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men vart ska du leda vattnet? Det behövs ju dike i så fall eller? Rören behöver ju fall också?
Det finns ett dike och en brunn (vänster i bild), dit kan jag nog få ett fall med rör. Men jag förstår inte trumman som länkades, vart skall vattnet komma in? Min tanke med dräneringsrör var att vatten kan ledas i röret och få en väg ner mot diket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.