Byggahus.se

Anläggningsarbete, offert kontra faktura

1. BjorkMicke
    Medlem Nivå 1
    Nyblivna husägare här, som hamnat i en situation.

För tre veckor sedan anlitade vi en grävfirma att fixa vår uppfart. Bort med björnbärssnår och lite gräsmatta och i med bärlager och geoduk.
    Entreprenören var här och tittade och det kom en skriftlig offert på drygt 12700:- för alltihop.

offerten innehöll:
    Framkörning grävmaskin 2200:-
    5h grävmaskin hyvling, fyllning, utjämning 3450:-
    5h personal 1250:-
    Geoduk 1000:-
    7 ton bärlager 1196:-
    1 transportbärlager 1080:-

jag har aldrig sysslat med med grävning eller anläggning själv, men har nu fattat att 7 ton bärlager på 45m2 inte räcker långt.

hursomhelst, väl på grävdagen så kom dom med en minigrävare och padda. De skulle gräva och vid lunch skulle lastbil komma och tippa i bärlager. Jag åkte till jobb och min grundtanke hemma med sjukt barn. Vid lunchtid ringde frun och berättade att de var långt från klara. Lastbilen kom vid 13.00, men eftersom de inte beställt en bil som kunde tippa åt sidan (smal gata) hade de bett honom att tippa 60 meter bort och flyttade sedan allt med hjälp av minigrävaren och ett litet bilsläp. Det räckte såklart inte så de hade beställt ytterligare en lastbil med bärlager som gjorde samma sak.
    Blev informerad om att det inte skulle bli klart den dagen, utan de skulle komma dagen efter igen och avsluta (lördag). Även då skulle det komma ett sista lass med bärlager. Fick höra att det blev lite mer material än de trott, men att det var småpengar det handlade om. (Vi uttryckte vår oro ang priset men blev lugnade)

de kom lördag morgon och började flytta de avlastade massorna..igen med minigrävarens skopa och bilsläp. Framåt eftermiddagen började jag undra var det resterande bärlagret blev av och fick till svar att ”dom inte levererar på lördagar, vi får komma på måndag igen”.
    Då tog de även med sig minigrävare och padda när de körde.

väl på måndag morgon så kom de och maskinerna igen...mer bärlager och paddning, de var där i stort sett hela dan

när jag kom hem var de på väg bort.
    Dagen efter kom fakturan på 38500:- , alltså drygt 3 gånger mer än det offererade priset. Jag fattade att han räknat helt åt helvete på bärlagret och erbjöd att betala 5000:- extra för att vara schysst, men han menade att allt skulle betalas, annars ses vi i tingsrätten..

Till saken hör att vi var överens om att de skulle gräva en rak kant som vi kunde sätta kantsten vid och sedan fixa rabatt o staket. Den kanten är sjukt ojämn och ”rabatten” varierar emellan 20 cm och 60 cm i bredd(se bild)

vad tycker ni om detta? Jag har betalat det offererade priset och bestridit det överskjutande. Han har svarat med en betalningspåminnelse endast.

2. F
    Medlem · Nivå 7
    Min första tanke är att det va sjukt billig offert...
    5h personal 1250kr, 250kr/ h inklusive moms antar jag?!
    Finns ingen som jobbar för de summorna, utländsk arbetskraft...?
    Kanske inte jätte vana i yrket om de räknat då dåligt och grävt så krokigt!:thinking:
    Stå på dig! Tror han har svårt att komma nånstans i rätten. :rofl:

3. BjorkMicke
    Medlem Nivå 1
    Nä sorry, moms på det där. Men ändå..

fakturan har 40 h arbete, dubbla utkörningsavgifter av maskiner etc..för att de inte blev klara på utlovad tid. Firman består av svensk farbror, med inhyrd arbetskraft.

känns rätt sjukt att de tycker att jag ska betala för att de kom med hink o spade istället för riktiga grejor.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Du har en offert betala detta belopp som ska vara inkl moms. Han har ingen grund för att få rätt i tingsrätten

• Laddar…
  5. F
    Medlem · Nivå 19
    Betala enligt din offert, inget mer. Sådana här personer ska inte bedriva företag och bör lära sig den hårda vägen. Har man dessutom varit ute och tittat innan bör det inte bli några överraskningar på ett så litet jobb.

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Nivå 8
    Har ni avtalat om fast pris så är det offerten som gäller, annars om det var ett ungefärligt pris så lägg så är det max 15% han kan lägga på.

Så du har gjort helt rätt att betala det offererade priset, bara bestrida resten och låt han ta det vidare om han vill. Svårt att se hur han ska lyckas. Är väl bara hänvisa han till vad reglerna säger om han fortsätter tjata på dig.

• Laddar…