38 409 läst · 131 svar
38k läst
131 svar
Anläggningen funkar inte i vårt hus! Vad har vi för möjligheter?
Nej du får lufta manuellt på högpunkter tex öppna säkerhets ventlen släppa ut trycket fyll på till 1 bar det skall bara komma vatten. stäng av vp och pumpar lufta igenom systemet när det bara kommer vatten är det ok drifttryck 1 bar brukar vara normalt drift tryck. Lufta högpunkter om det sitter luffare på rören tex. element och gör om tills det bara kommer vatten. Och öppna upp systemet så flödet har fria vägar reglera ner kurva på VP om det blir för varmt börja därJ Jonasdzm skrev:
Håller med,R Roka22 skrev:
Förstår inte riktigt hur flera kan veta att värmepumpen är för stor? Även den minsta på marknaden skulle ju lösa ut utan flöde? Installerar man en jätte volymtank kan ju inte det hjälpa heller om inte flödet i huset finns? Volymtank är däremot bra för att få längre gångtid innan returen blir för varm
Därför man ska koppla det som arbetstank. Men jag håller ju klart med dig.S super70 skrev:Håller med,
Förstår inte riktigt hur flera kan veta att värmepumpen är för stor? Även den minsta på marknaden skulle ju lösa ut utan flöde? Installerar man en jätte volymtank kan ju inte det hjälpa heller om inte flödet i huset finns? Volymtank är däremot bra för att få längre gångtid innan returen blir för varm
oavsett värmepump så går den bara det finns ett flöde på 80 talet dimensionerade man VP till 100% av effekt behovet idag kanske till 70-80%. Men problemet då var att man fick för många start och stopp. i väst är det inte många dagar per år som man behöver VP efter dim.efter DUT.S super70 skrev:Håller med,
Förstår inte riktigt hur flera kan veta att värmepumpen är för stor? Även den minsta på marknaden skulle ju lösa ut utan flöde? Installerar man en jätte volymtank kan ju inte det hjälpa heller om inte flödet i huset finns? Volymtank är däremot bra för att få längre gångtid innan returen blir för varm
Slutsats oavsett fabrikat så handlar det om flöde om det är ett hyfsat värmesystem så går alla pumpar. Sedan kan dom spara olika mycket beroende på omständigheter.
HahaR Roka22 skrev:oavsett värmepump så går den bara det finns ett flöde på 80 talet dimensionerade man VP till 100% av effekt behovet idag kanske till 70-80%. Men problemet då var att man fick för många start och stopp. i väst är det inte många dagar per år som man behöver VP efter dim.efter DUT.
Slutsats oavsett fabrikat så handlar det om flöde om det är ett hyfsat värmesystem så går alla pumpar. Sedan kan dom spara olika mycket beroende på omständigheter.
Inte bara på 80 talet, jag har byggt några 600-800 kW anläggningar som 100%
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Detta förutsätter ju att man vill ha samma temp i hela huset, de har ju bara sovrum uppe, så de vill ha en svalare övervåning, hur löser man detta?useless skrev:
Man ska ställa upp termostaterna på max så att dom inte stänger i tid och otid så att vattenflödet stannar av och värmepumpen inte blir av med värmen.
Det är inte samma sak som att man ska ha maximal temperatur i rummet. Temperaturen styr man på värmepumpen och via injusteringsventiler på radiatorerna.
Men detta ska såklart installatören känna till.
Husägare
· Sjömarken
· 35 inlägg
Det är inte ovanligt att pannor stänger av sig när den inte kan göra av sig med överskottsvärme, råkar utför det titt som tätt. Normalt brukar man lämna en golvvärmeslinga öppen så att pannan kan cirkulera värmen genom den.M Muuuuurtin skrev:Är ingen expert, men det är väl allmänna reklamationsnämnden du kan vända dig till. Går säkert att ta det längre efter det men sunt förnuft säger att det inte är värt besväret. Jag tycker dock ändå det låter konstigt att den stänger av sig p.g.a. för litet system, har aldrig hört om det och verkar inte helt logiskt. Stänger av sig som i att kompressorn får mycket start och stopp, ok, men inte annars? Hade undersökt detta mer om jag var i din sits.
Men när en välisolerad ackumulatortank väl är uppvärmd så finns det ingen ökad värmeförbrukning och då är man tillbaka i samma situation igen med förlitet värmeuttag. Den kan dock hjälpa till att VP kan pausa lite längre så att den inte behöver starta/stoppa lika ofta med hjälp av en cirkulationspump.K kest skrev:Golvvärme och radiatorer jobbar på två olika temperaturområde. Att öppna alla strypningar brukar generera i att det blir för varmt med golvvärmen och för kallt med befintliga radiatorer (små).
En volymtank kan hjälpa till med flödesproblemet. Men utan att sätta in större raddar uppe kvarstår temperatur problemet. Att få till en bra driftsekonomi kräver en så låg tilloppstemp som möjligt.
Det gör man genom att justera flödet genom elementen så att dom avger mindre effekt/värme. Men inte genom termostatventiler som mer radikalt öppnar/stänger.Nancy Alke skrev:
Alternativt komplettera med fler/större radiatorer nere så att man kan köra på lägre värmekurva. Ett vanligt sätt är att montera en fläktkonvektor på strategisk placering. Större radiatoryta ger att värmekurvan kan sänkas då en större värmeavledande yta inte kräver lika hög framledningstemperatur.
Dvs det handlar om hur mycket effekt man tillför huset per våningsplan.
Kan nästan garantera att det inte är fel på bergvärmepumpen det är en inverterstyrd maskin och den kan jobba med så små volymer som 20 liter däremot måste du ha en bypass på golvvärmenR Rodkulla skrev:Det var väl just att inte behöva kunna detta som gjorde att vi valde helentrepenad... Men kanske måste vi lära oss det
Pannan är en Daikin och huset är 175kvm, golvvärme nere och radiatorer uppe max två radiatorer till finns det plats för, vi har redan tre.
Felkoden när pannan stänger av är "Vattenflödesproblem".
Sluta ge råd när ni inte har hundra koll. En arbetstank är aldrig fel men 300 liter blir överdrivet då bvp är en inverterstyrd maskin och kan anpassa sig efterbehovet räcker 100 liter gott och väl. Dessutom är frågan om den ska användas som arbetstank eller volymtank. Det kan vara flertalet orsaker men som sagt den kan jobba med så lite som 20 liter.TotalControl skrev: