Byggahus.se

Anlägga trädgård i olika plan

1. M
    Medlem · 5 inlägg

Marie Eriksson

Medlem
    Hej,
    Efter 20år lämnar vi vår villa för att bygga nytt. Det börjar bli dags för oss att fundera hur vi ska göra med vår släntande trädgård på 1600 kvm. Vi föredrar plana gräsytor i olika nivåer framför slänter och vill gärna bygga upp tomten i olika rum. Växthus på ca 16 kvm och mer ansad trädgård med träd, buskar och perenner än växter som får berstämma själva.

Har du ideer kring hur vi kan bygga terasser, tar vi tacksamt emot förslag :love:

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    Eftersom du inte har fått något svar här föreslår jag att du kontaktar en trädgårdsarkitekt som kan diskutera med er och studera tomten på plats innan hen kommer med något förslag.

• Laddar…
  3. Keexet
    Medlem · Uppsala · 496 inlägg

Keexet

Medlem
    Frågan är ju väldigt "brett" ställd, som jag ser det är det väl bara att greppa spaden och börja bygga nivåer, men det var nog inte det som det frågades efter.

Men den här meningen förstår jag inte: "med träd, buskar och perenner än växter som får berstämma själva".

Får inte perenner bestämma själva hur de ska växa?

Till syvende och sist handlar det väl om som Birgit skrev här tidigare, att man kanske måste vara på plats för att ge bra förslag på hur tomten ska utformas, men det mest väsentliga är ju att ge akt på väderstrecken. Terrasserna bör ju uppföras i "söderläge" om de ska finnas någon poäng med dem.

Vad står siffrorna i skissen för? De ser ut som höjdkurvor, men siffrorna är lite kryptiska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.