Hej vänner!
Jag behöver råd gällande framdragning av vattenslang till utedusch och eventuell utekök.
Jag har tänkt mig att använd PEM Slang dock har jag hört att den klarar av varmvatten.
Har även funderat att skippa PEM och använda PEX istället (ifall man även vill ha direkt varmvatten från huset). Hur skulle ni göra? Tacksam för tips innan trallen byggs mot våren.
Jag behöver råd gällande framdragning av vattenslang till utedusch och eventuell utekök.
Jag har tänkt mig att använd PEM Slang dock har jag hört att den klarar av varmvatten.
Har även funderat att skippa PEM och använda PEX istället (ifall man även vill ha direkt varmvatten från huset). Hur skulle ni göra? Tacksam för tips innan trallen byggs mot våren.
jag har också fjärrvärme. En annan fråga, blir det inte dyrare att fylla exvis spabad på ca 1,5kubik med varmvatten än kallvatten och elpatronen värmer vattnet?L Leif i Skåne skrev:
Nej verkligen inte!B Byggtoken skrev:
Sommartid Maj-Aug kostar fjärrvärme 25,5 öre/ kWh inklusive moms i vår stad!!!
Att fylla poolen med 2000 liter varmvatten drar 53 kWh på sommaren med med 12-13˚C kallvatten blir kostnaden för uppvärmning 53•0,255= 13,56 kr så kostnaden är försumbar, på vintern kostar det 55kr inkl moms. Tyvärr kostar kallvatten 25kr/m3
Bästa svaret
Här är min fjärrvärmecentral med poolvärmeväxlaren ner till höger den värmer poolen till 39 grader hela vintern + uterummet (pensionärskuvösen) till 21 grader året runt.