Konstig rubrik...

Vi skulle vilja ha en remsa med häck (måbär, buxbom eller liguster) direkt vid tomtgräns. Där är nu ett bärlager som uppskattat är 30 cm tjockt. Hur gör vi?

Hur bred måste "rabatten" vara för att häcken ska trivas - räcker 50 cm?

Du menar bärlagret för gata/trottoir? I så fall har jag exakt samma problem - vill ha häcken "i tomtgräns" ut mot trottoiren - men det är inte möjligt pga bärlagret. Jag tar in grävmaskin som får fixa en ränna (har försökt att ta mig igenom lagret själv men inte lyckats). Minimum 30 cm djupt och 40 cm brett. Ligger bärlagret även in i trädgården får du göra rännan djupare och bredare. För min egen del har jag jord inåt så häckväxtrötterna får ta sig dit. Häcken ska ju stå där länge och rötterna måste ha möjlighet ta sig vidare även efter tio år.

Tack för ditt svar Yonna.
I mitt fall har jag "bärlager" på båda sidor om, Men eftersom detta inte är till framtida gata utan urgrävt och hårdgjort med väggrus för byggkranar och transporter så misstänker jag kanske att det är något grundare än för dig Yonna. Kanske 20 cm. Vad för slags grävare lejer du? Vad kostar det? Vad för slags häck ska du själv plantera? Tror du 50 cm bredd räcker i mitt fall om jag har gata på en sidan och min egen stenläggning på andra?

Jag tar in en grävare successivt denna vår. Han har flyttat stenbumlingar (modell xxx-large) och markhöjt framsidan och nu beställer jag ytterligare 30 m 'ränna' längs tomtgränsen. Betalar 600 kr/tim när han bara kommer med en maskin och han jobbar snabbt så denna gång går det nog på 2 timmar.

Vad finns under dina 20 cm bärlager? Har du haft byggmaskiner körandes fram och tillbaka över marken förmodar jag att marken är väl kompakterad - framför allt om du har en gnutta lerjord i marken. I så fall ska först bärlagret bort och sedan bör jorden 'luftas' ytterligare 30 cm dvs gräv ner och lyft jorden och låt den falla ner igen. Om du inte gör detta ser du den negativa effekten först efter ett antal år då rötterna inte har en chans att växa vidare.

Tar du hem en grävare så passa också på att få rejäla hålor gjorda på samma sätt för de framtida träden och räkna då med en dryg kvadratmeters yta som luftas. Kan vara bra att göra ett par extra hål och kanske bara ha gräsmatta över tills du bestämt dig för att sätta ett träd om fem eller tio år!

Detta med kompakteringsproblemen har blivit allt vanligare då husbygge sker med allt större maskiner och jorden blir faktiskt totalförstörd av den behandlingen.

Jag sätter avenbok, rödbok och högväxande buxbom ... parallellt ... så att man kan gå mellan häckarna och så att det blir maximalt insynsskydd på sikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.