6 911 läst · 14 svar
7k läst
14 svar
Anlägga plattgång
Nu har sambon fått slava och gräva för en plattgång som ska gå igenom vår gräsmatta ner till 2 uthus, hon har grävt 30 cm djupt och ett par cm bredare än vad 2 plattor är tillsamman.
Vad ska man ha för material under plattorn nu?
Är det såhär?
Fiberduk, makadam 20 cm, sättsand 5 cm, plattor och sen stenmjöl för att foga med.
Hur mycket makadam går det åt om urgrävningen är 102 cm bred? Hur mycket sand?
Räcker det med att vattna makadamen så den sätter sig eller måste man padda?
Vilken dimension på makadamen?
Någon som vet?
Vad ska man ha för material under plattorn nu?
Är det såhär?
Fiberduk, makadam 20 cm, sättsand 5 cm, plattor och sen stenmjöl för att foga med.
Hur mycket makadam går det åt om urgrävningen är 102 cm bred? Hur mycket sand?
Räcker det med att vattna makadamen så den sätter sig eller måste man padda?
Vilken dimension på makadamen?
Någon som vet?
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Ja om du har 20 cm tjockt med makadam så räcker en kubik till 5m2 om jag räknar rätt, räknar du gången 1 meter bred så räcker en kubik till fem meter, men du skriver inte hur lång den skall vara. 1m3 sand räcker till 20m2 isf med 5 cm, men jag är hemskt dålig på matte. Annars låter det rätt, men du måste faktiskt padda. Gärna 6 ggr om du orkar när du ändå hyr en. Eller låta det ligga över vintern (makadamen alltså) om det är jättebesvärligt med att skaffa padda. Makadamet vet nog åkaren, men det funkar med 0-18 eller kross, det skall ju bära och dränera, så det är inte så petigt. Vill man inte beställa en massa sorters sand tar man stenmjöl istället för sättsand, vill man inte ha myror tar man sättgrus/flis istället för sand.
Tack för svaret, ska beställa makadam men det får nog ligga över vintern då det inte är någon brådska och det finns viktigare grejer att göra inne. Behöver man fiberduk mellan makadamen och sättsanden?
Är det vanlig stenmjöl man fogar med eller är det speciell fogsand, det stenmjöl jag kört hem innan har det varit lite blandat med storlekar av kornen.
Är det vanlig stenmjöl man fogar med eller är det speciell fogsand, det stenmjöl jag kört hem innan har det varit lite blandat med storlekar av kornen.
Det behövs ingen fiberduk. Den har man för att sand inte skall blanda sig med ett dränerande skikt av ex. 16-32 makadam.
Använd sätt grus till allt även att foga med, så slipper du köpa hem flera sorter. Det behövs ingen makadam.
Använd sätt grus till allt även att foga med, så slipper du köpa hem flera sorter. Det behövs ingen makadam.
Föreslår att du använder ca 20cm samkross 0-16. Om man använder grövre material blir det bara jobbigt att hantera det för hand. Jag skulle lägga ut halva tjockleken och slå det med 6 överfarter. Lika dant med den övre havan. Justera höjden med 2-3cm stenmjöl 0-4, vilket även kan användas till fogingen.
Någon markduk tycker jag sällan är nödvädigt att andväda. Brukar användas under bärlagret när man har mycket lerig schaktbotten för att lagren inte ska blanda sig. Andra alternarivet är att lägga duken direkt under plattorna, men det hjälper sällan mot ogräs, eftersom det mesta ogräset kommer från frön som gror i fogarna.
Angående materialåtgången så räkna ut volymen så kan din leverantör hjälpa dig att räkna om det till ton.
Någon markduk tycker jag sällan är nödvädigt att andväda. Brukar användas under bärlagret när man har mycket lerig schaktbotten för att lagren inte ska blanda sig. Andra alternarivet är att lägga duken direkt under plattorna, men det hjälper sällan mot ogräs, eftersom det mesta ogräset kommer från frön som gror i fogarna.
Angående materialåtgången så räkna ut volymen så kan din leverantör hjälpa dig att räkna om det till ton.
Personligen skulle jag inte köra den varianten; dvs skippa paddningen. Detta säger jag med erfarenhet av två egenhändigt lagda stengångar på ~25m² och ~10m². Jag tror inte vinterns "krafter" ger samma resultat som ett antal körningar med paddan.