Byggahus.se

Anlägga gräsmatta på trädgårdsland

1. P
    Medlem · Åkersberga · 969 inlägg

peter_sweden

Medlem
    hej

Jag har ett trädgårdsland med matjord där jag tidigare odlat potatis och jordgubbar. Jag funderar på att anlägga gräsmatta där istället. Hur gör jag för att anlägga en gräsmatta ovanpå ett befintligt trädgårdsland?

Med vänlig hälsning,

Peter

2. Naturliv
    Trädgårdsfixare · Gruvtrakter · 413 inlägg

Naturliv

Trädgårdsfixare
    Eftersom du har odlat potatis på ytan du vill ha gräsmatta på, så har du redan gjort en del av förberedelserna, nämligen att få bort så mycket rot-ogräs som möjligt. Potatis är en vän i det arbetet. Du måste också innan tänka igenom vilken typ av gräsmatta du vill ha: en golfgreen eller en mer tålig gräsmatta. Du kan läsa på de olika gräsfröblandningarna vilka egenskaper de har.

Sedan är det bara att göra så här:
    1) Gå igenom jorden med grep och ta bort ogräs.
    2) Blanda i gödsel.
    3) Jämna till ytan med kratta, trampa med fötterna och jämna till ytan med kratta.
    4) Blöt jordytan.
    5) Så frön jämnt över hela ytan.
    6) Vattna dagligen tills fröna gror och börjar växa. Det kan ta en månad ungefär.
    7) Vänta med gräsklippning tills gräset är sådär 6-7 cm. Gräsklippningen håller sedan undan ogräs tills gräset är tätt och konkurrerar ut ogräset.

Detta gäller förstås när du frösår gräs. Om du vill ha en tät gräsmatta snabbare får du välja en annan metod, som att köpa gräsmatta på rulle.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.