Byggahus.se
Hej! Har röjt bort ett större buskage vi hade på nyköpt tomt (ca 80kvm, ej invasiv/snabbväxande art). Hade en stubbfräsare på besök som jag bad gå över ytan och fräsa bort de rotkluster som stack upp här och var där buskarna fanns så de stora rötterna är borta men strax under ytan ligger det ju kvar rötter så det sticker ju upp många skott överallt som vill bli nya buskar.

Min fundering är på om jag behöver lägga slit på att gräva ner mig ett par decimeter för att få bort allt och sedan lägga ny jord och så gräsfrön.

För det jag annars överväger testa är att bara jämna ut marken, så gräsfrön och lägga litet lager toppdress över den annars rätt leriga jorden och hoppas att buskskotten ska ge sig genom frekvent gräsklippning, vattning och gödning åt gräset.

Det är ett hörn på tomten så måste inte vara lika "perfekt" som gräsmattan i övrigt.

Vad tror ni?

Jag har med framgång gjort så över en gammal syrenberså. Med robotklippare märks inte buskskotten alls, då de aldrig hinner bli mycket grövre än gräset. Klipper du själv får du inte fuska om du inte vill ha upp pinnar som blir otrevliga att gå på.

Hep Hep skrev:
Jag har med framgång gjort så över en gammal syrenberså. Med robotklippare märks inte buskskotten alls, då de aldrig hinner bli mycket grövre än gräset. Klipper du själv får du inte fuska om du inte vill ha upp pinnar som blir otrevliga att gå på.
Nej precis det är det svaret jag hoppades på. De skotten som kommer upp av den här busken är väldigt mjuka så med frekvent klippande tror jag det kommer vara OK att gå på.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Tror också på det. Så länge man klipper någon gång i månaden så kommer det kanske visserligen upp lite rotskott mm, men efter ett tag så får de slut på energi och orkar inte med längre. Som ett mellanting mellan information och propaganda så gjorde jag något liknande. Före- och efterbilderna är tagna från ungefär samma ställe och med drygt 18 månaders mellanrum. (Det har försvunnit lite stora träd i bakgrunden så det ser lite annorlunda ut.) På en del grävde jag rejält djupt (säkert en meter) och sållade jorden för att bli av med rötter och grejer. På en annan del så körde jag mer manuell jordfräsning och sedan jämnade till. De ser precis likadana ut vad gäller kvalitet på gräsmattan osv. Lite klöver och annat ogräs har förstås hittat dit, men har inte noterat några skott från annat än hallonbuskarna jag själv planterat :p Det var i alla fall hittills fullständigt onödigt att gräva så djupt, men jag fick motion!

• Ovårdad trädgård före renovering med stenar, vissna växter och utspridda träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård efter 18 månaders underhåll med grön gräsmatta och stenstigar, omgivet av stenmur och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
LoTiX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.