Byggahus.se

Anlägga golfgreen

1. trähandtag
    Medlem Nivå 7
  2. L
    Medlem · Nivå 11
    Har inte testat själv att köra ner el i marken utan såg det på Internet.
    Lider ju inte av mask i marken då jag har så långt gräs i jämförelse.

Produkten du länkar till förstår jag inte riktigt mig på.
    Antar att själva magin är vätningsmedel och penetreringsmedlet. För annars är det bara ett svagt organiskt gödsel.

3. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Jag vet inte riktigt själv hur den fungerar. Vid mailkonversation med företaget var det hur naturligt som helst att det var masken som skulle tas bort med medlet. Beställde två säckar som kommer i veckan. Har höjt till 5,05 mm o klipper varannan var tredje dag.

varken el behandling eller järnsulfat har haft någon påtaglig effekt på maskbeståndet. Har precis krattat ut alla högar inför klippning.

4. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Nu har en säck 20 kg lagts ut! Ca 50 gram per m2. Började med hålpipning, sedan maskmedlet. Gick fint att sprida ut med bakhängd gödselspridare. Därefter 700 kg dressand 0,2 till 2 mm, sedan dressnät fram å tillbaka. Fortsatte med klippning med åkgräsklipparen av alla grästuvor från hålpipningen. Avslutade med vanlig klippning med greenklipparen. Lade ut en lite giva vanlig gödning. Har vattnat några gånger. Här kommer en bild efter dressning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E69489D6-B39F-4690-B51C-E9F3D4CF738F.jpeg

nu får vi se om maskarna flyr!

Redigerat 12 sep 21:03
  5. L
    Medlem · Nivå 11
    Du sliter på som vanligt, här i kalla Norrbotten växer det knappt.

Det där maskmedlet undrar om det är själva vätningsmedlet som gör att maskar inte trivs, dvs man dränker dom i marken. Eller så är det surt men det tror jag inte. Det skulle skapa andra problem som man ogärna har på stora ytor på golfklubben.

Så jag misstänker att det är själva vätningen som tar kål på/driver iväg maskarna.

Har du funderat någe mer på dränering av greenen?

6. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    08454E07-8F60-4388-8573-DBB47C1F2B44.jpeg
    Dag 1. 100 tals döda eller flyende maskar. En del maskhögar ändå. Återkommer i morgon med mer detaljer. Ingen klippning i dag. En bild på uppdaterat dressnät, med borstar längst bak. Fungerade mycket bra vid utjämningen av sanden.

• Laddar…
  7. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Här kommer en bild på green efter fem dagar. Det är betydligt färre, men det är en del mask kvar. Jmf den med tidigare bilder så är det skillnad, men gräset har tagit stryk - glesare, dels av maskarna o dels av järnsulfatet, samt klippningen.
    8BDB53EA-4D6F-4379-9FCB-658C91CA3D0D.jpeg

8. J
    Medlem Nivå 1
    Brukar du blanda in lite topdress när du stödsår?
    Har dressat med sand en del men det tar sig inte som jag vill. De gånger jag använt jord smäller det dock till, hur funkar det för dig?

9. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Har faktiskt samma erfarenhet att jord, toppdress ger gräset en bättre effekt. Nu är ju området på greenen för lite sand i, så det är sand som behövs. Om du läser lite tidigare i tråden så dressade jag med jord, två ggr i år, med gott resultat avseende grästillväxt.

• Laddar…
  10. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Har dressat hela gräsmattan för några år sedan med sand för att jämna till gräsmattorna. Det blir bättre resultat med sand än jord, men att det tar lång tid innan gräsmattan har återfått sin täthet. Har tidigare dressat med jord, men där ser man en förhållandevis liten effekt på jämnheten. Det är min erfarenhet.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 12
    Finns amerikanska studier som visar att om man har börjat gå på med sand dress så är det de som gäller i fortsättningen. Att man inte ska blanda organiska lager på sand. För då skapar man "layers" i profilen som hämmar syre, näring mm till rötterna.

12. K
    Medlem · Nivå 7
    Kan det vara lagligt att sprida ut gift som dödar maskarna under jord?

13. T
    Medlem · Nivå 12
    Beror väl på vad du sprider ut? I TS fall nej.

14. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Granulatet är definerat som ett ekologiskt gödningsmedel.

15. P
    Medlem · Nivå 11
    En förbättring är en förbättring. Lär ta tid innan maskarna fattar att dom inte ska vara där;)