Hej!
Vi har en vägsamfällighet med totalt tre fastigheter. Till dessa går en väg på ca 350 meter, det är en återvändsgata så ingen genomfart. Vi har inga statliga bidrag, men får ett litet kommunalt bidrag.

Vi (jag och ägaren av den ena andra fastigheten) har länge irriterat oss på att en del kör väldigt fort på vägen. Dels så sliter det mer, dels så känns det osäkert för mig då vår fastighet ligger längs med vägen och ytterdörren är ca tre meter från vägen. Att jag får tvätta fönstren oftare stör mig inte så mycket, men att det skjuter upp sten på fönstren och bilen som står parkerad där stör mig mer. Våra barn vet att de ska vara försiktiga, men de är fortfarande barn. Dessutom har jag en utfart som är skymd av huset när man kommer från ena hållet.

De som främst kör fort är sopbilen (har pratat med en del av killarna, men det är inte alltid samma chaufför) och de som bor i det tredje huset. I det tredje huset bor gästarbetare till ett byggbolag, vet inte exakt hur många då det växlar över tid men gissar på runda slängar runt 10. De har dessutom förvaring av material och maskiner i huset så det är mycket trafik på dygnets alla timmar, även med tyngre fordon. Vi har försökt prata med dem, problemet är att ingen kan svenska och endast några få kan engelska. Ibland har budskapet gått fram och det blir bättre någon månad.

Vi har diskuterat att bygga några fartgupp för att tvinga ner farten och kommer att ta upp frågan på årsmötet om ett par veckor. Som jag har förstått det utifrån vad jag hittat på nätet så är det inget som hindrar oss att göra det. På årsmötet kommer det att gå igenom då två av fastigheterna vill det och den tredje (ägaren till byggföretaget) inte har kommit på tidigare möten.

Finns det några fallgropar eller saker vi har missat? Några tips från andra som har gjort liknande projekt? Tips på vilka farthinder man ska köpa? Eller är det bättre att göra egna?

https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1844009/FULLTEXT01.pdf

Långt inlägg, men jag tror jag fått med all info.

Du har rätt, samfällighetsföreningen har denna möjlighet. Det är i grunden ett styrelsebeslut men ni kan också fatta det på stämman. Om ni fattar det på stämman så kan det överklagas.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Där vi har fritidshus lägger samfälligheten ut farthinder (med varningsskylt) på sommaren, men som tas in på vintern för att inte störa snöröjningen, och passar på med den årliga hyvlingen av vägen när guppen är borta.. Man lägger ut två hårdgummi kullar som placeras så att man med bil kan åka tvär slalom i låg fart för att slippa guppet. Lastbilar kommer inte undan att det guppar. Detta på drygt 20 km vägar som samfälligheten sköter.

Detta har fungerat väldigt bra några år nu.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt, samfällighetsföreningen har denna möjlighet. Det är i grunden ett styrelsebeslut men ni kan också fatta det på stämman. Om ni fattar det på stämman så kan det överklagas.
Tack!
Visste inte att årsmötesbeslut kunde överklagas. Hur lång tid har de på sig? Och gör det någon skillnad? Vi är fortfarande i majoritet.
Eller kan man göra en fuling och avsluta årsmötet och sedan ta ett styrelsemöte direkt efteråt? Eftersom ägaren av den tredje fastigheten aldrig varit på ett årsmöte sitter han inte heller i styrelsen.

H hempularen skrev:
Där vi har fritidshus lägger samfälligheten ut farthinder (med varningsskylt) på sommaren, men som tas in på vintern för att inte störa snöröjningen, och passar på med den årliga hyvlingen av vägen när guppen är borta.. Man lägger ut två hårdgummi kullar som placeras så att man med bil kan åka tvär slalom i låg fart för att slippa guppet. Lastbilar kommer inte undan att det guppar. Detta på drygt 20 km vägar som samfälligheten sköter.

Detta har fungerat väldigt bra några år nu.
Vi funderar på något liknande, förutom att de är så förbaskat dyra. Dock är det osäkert om vi kommer att plocka in dem på vintern. Vi har väldigt lite snö (Skåne). Denna vintern har vi inte plogat en enda gång.
Ett alternativ vi överväger är att gjuta några i betong och placera ut.

VikingBlacksmith VikingBlacksmith skrev:
Och gör det någon skillnad?
Det som en medlem rent formellt kan klaga på är om anläggningsbeslutet för samfälligheten inkluderar drift av fartgupp. Alltså om kostnaden får tas ut från medlemmarna.

Det känns lite långsökt att man inte skulle få anlägga farthinder som en del av förvaltningen av vägen.

Tack!
Visste inte att årsmötesbeslut kunde överklagas. Hur lång tid har de på sig? Och gör det någon skillnad? Vi är fortfarande i majoritet.
Eller kan man göra en fuling och avsluta årsmötet och sedan ta ett styrelsemöte direkt efteråt? Eftersom ägaren av den tredje fastigheten aldrig varit på ett årsmöte sitter han inte heller i styrelsen.
Fyra veckor efter att stämman kan beslut klandras genom att medlem väcker talan i MMD. Men medlemmen kommer att förlora en sådan överklagan om ni inte har gjort något formellt fel med stämman. Det vanligaste formella felet är kanske att man inte har följt det strikta regelverket för att uttaxera medel från medlemmarna. T ex att styrelsen inte har lagt fram en debiteringslängd före stämman.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Boilerplate4U
Eftersom ni får kommunalt bidrag kan kommunen eventuellt ha åsikter om hur vägen ska utformas särskilt om det gäller fasta farthinder. Så det är nog smart att kolla med dem först.

Vi hade samma problem på landet (blandat permanent och fritidsboende) med sopbilar, hemtjänst och tidningsbud som ibland körde som om det vore motorväg i området. Det löste sig efter vi ställt ut ett helt gäng höga men lätta vägkoner i plast med kraftiga reflexer. För oss blev det mycket billigare och mer pratiskt än med bulor eller fasta hinder eftersom vi lätt kan flytta runt konerna för optimal effekt.

Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Eftersom ni får kommunalt bidrag kan kommunen eventuellt ha åsikter om hur vägen ska utformas särskilt om det gäller fasta farthinder. Så det är nog smart att kolla med dem först.

Vi hade samma problem på landet (blandat permanent och fritidsboende) med sopbilar, hemtjänst och tidningsbud som ibland körde som om det vore motorväg i området. Det löste sig efter vi ställt ut ett helt gäng höga men lätta vägkoner i plast med kraftiga reflexer. För oss blev det mycket billigare och mer pratiskt än med bulor eller fasta hinder eftersom vi lätt kan flytta runt konerna för optimal effekt.
Smart. Jag ska kolla vad kommunen säger. Jag får dra iväg ett mail till hon som handlägger bidraget, hon borde veta.

Lösa plastkoner tror jag ärligt talat att vissa av de här tomtarna hade skitigt i och kört på. Och så som det ser ut här hade de förmodligen flyttat på sig med hjälp av vinden hela tiden. Helt öppet med friska vindar. Vi pratade om varianten blomlådor, men ingen av oss är så sugen på att göra det svårt att ta sig fram utan bara få ner farten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fyra veckor efter att stämman kan beslut klandras genom att medlem väcker talan i MMD. Men medlemmen kommer att förlora en sådan överklagan om ni inte har gjort något formellt fel med stämman. Det vanligaste formella felet är kanske att man inte har följt det strikta regelverket för att uttaxera medel från medlemmarna. T ex att styrelsen inte har lagt fram en debiteringslängd före stämman.
Tack, då har vi en tidsram.
I dagsläget tas det inte ut något från medlemmarna. Vi försökte för ett par år sedan driva igenom att varje hushåll skulle sätta in en summa för att på sikt få medel för att få bukt med vägens skick (väldigt dåligt) men det motsatte sig en fastighetsägare (gissa vilken).

Det underhåll som sköts idag är så lite som möjligt med sladdning av vägen för att omfördela gruset ner i hålen i kallasfalten. Vägen är en kombo av asfalt från 70-talet, kallasfallt och grus så det blir en del gropar. Hittils har grannen som har en liten traktor inte tagit något för det. Min fastighet har någon gång fyllt på med grus när det har saknats och det fanns lite överblivet här. Det är en så kort vägsträcka så det blir väldigt lite på ett år.

Hur farthinder ska bekostas kommer att bli en diskussion på årsmötet. Förmodligen kommer det att tas från de medel som finns sedan tidigare, det har sällan tagits ut något så de årliga bidragen har lagts på hög. Om det behövs mer, vilket det förmodligen kommer att göras, kan jag tänka mig att vi kommer att ta den kostnaden själva för att slippa bråka med den tredje fastighetsägaren. Men som sagt, det kommer vi att diskutera kommer senare.

Fast ni behöver ju inte ha sååå mycket respekt för den 3e ägaren. Om ni bara ser till att formalia på årsmötet sköts rätt. Framfärallt med debiteringslängden. Så är det bara att skicka kravet via kronofogden om han inte betalar. De skall driva in med högsta prioritet.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Lösa plastkoner tror jag ärligt talat att vissa av de här tomtarna hade skitigt i och kört på. Och så som det ser ut här hade de förmodligen flyttat på sig med hjälp av vinden hela tiden. Helt öppet med friska vindar. Vi pratade om varianten blomlådor, men ingen av oss är så sugen på att göra det svårt att ta sig fram utan bara få ner farten.
Samma här, så långt man kan komma landsvägen ut i skärgården. Delar av vägen på området vetter rakt ut mot havet.

Vi ville inte ha fasta farthinder så vi var också inne på blomlådor eller flyttbara vägbulor (väldigt tunga!) som grannområdet använt i några år. Men eftersom man hade lite strul med underhållet så funderade vi på hur det skulle funka med några vanliga plastkoner till att börja med.

Vi testade att placera konerna precis efter en backe vid infarten in till området där vi haft stora problem med att folk kör för fort, trots att det är väldigt (väldig! :-D) tydligt märkt med 30-skylt och stora skyltar med varning för barn.

Konerna placerar vi parvis någon halvmeter ut på vägen i körriktningen med cirka tio meters mellanrum mellan konerna så att föraren måste göra en kort S-sväng runt dem. I början var det ju självklart några korkade individer som ständigt flyttade undan konerna men det slutade man med efter att ett barn var nära att bli påkört.

Modellen av kon vi använder är rätt stabil eftersom man kan lägga på extra tyngd i form av gummiringar som lägger sig runt basen på konen och det går att lägga på fler ringar om man vill. Reflexerna syns extremt bra när det är mörkt.

Lycka till och hoppas ni hittar en bra lösning som funkar med samfälligheten!

Redigerat:
H hempularen skrev:
Fast ni behöver ju inte ha sååå mycket respekt för den 3e ägaren. Om ni bara ser till att formalia på årsmötet sköts rätt. Framfärallt med debiteringslängden. Så är det bara att skicka kravet via kronofogden om han inte betalar. De skall driva in med högsta prioritet.
Det handlar inte om att vi har respekt för honom, utan att det är bökigt att ha med honom att göra. Han kommunicerar bara via mail på knackig engelska (han bor inte i Sverige). Så det blir en lite udda sitts eftersom det inte är han som är problemet med körning, utan hans anställda, men det är han som är motparten i samfälligheten.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Samma här, så långt man kan komma landsvägen ut i skärgården. Delar av vägen på området vetter rakt ut mot havet.

Vi ville inte ha fasta farthinder så vi var också inne på blomlådor eller flyttbara vägbulor (väldigt tunga!) som grannområdet använt i några år. Men eftersom man hade lite strul med underhållet så funderade vi på hur det skulle funka med några vanliga plastkoner till att börja med.

Vi testade att placera konerna precis efter en backe vid infarten in till området där vi haft stora problem med att folk kör för fort, trots att det är väldigt (väldig! :-D) tydligt märkt med 30-skylt och stora skyltar med varning för barn.

Konerna placerar vi parvis någon halvmeter ut på vägen i körriktningen med cirka tio meters mellanrum mellan konerna så att föraren måste göra en kort S-sväng runt dem. I början var det ju självklart några korkade individer som ständigt flyttade undan konerna men det slutade man med efter att ett barn var nära att bli påkört.

Modellen av kon vi använder är rätt stabil eftersom man kan lägga på extra tyngd i form av gummiringar som lägger sig runt basen på konen och det går att lägga på fler ringar om man vill. Reflexerna syns extremt bra när det är mörkt.

Lycka till och hoppas ni hittar en bra lösning som funkar med samfälligheten!
Tack för beskrivningen. Jag ska ta med mig det till mötet!

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.