Byggahus.se

Ångtäthet i inre ångbroms vid träfiberisolering?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Letar efter information om hur stor ångtätheten i en ångbroms bör vara. Någon här som kan hjälpa till?

Förutsättningarna är en diffussionsöppen väggkonstruktion med träfiber- eller cellulosaisolering med vindpapp(typ AC350) på kalla sidan innan luftspalt och panel.

I datablad på ångbroms från olika tillverkare har jag hittat siffror på ångtäthet(
    ånggenomgångsmotstånd) på allt från 24000 till 140000 s/m. Känns som ett stort intervall och inverkan på funktion.

2. tompax
    Medlem · Nivå 8
    Det bästa svaret borde vara att du skall kolla med tillverkaren för cellulosaisoleringen. De kan ha lite olika värden beroende på typ av isolering osv.
    Då gäller också "garantin" på ett annat sätt, än om man börjar använda material som inte riktigt är anpassat.

Vad är cellulosaisoleringen för fabrikat och typ?

3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Varför inte en vanlig fuktspärr?

4. tompax
    Medlem · Nivå 8
    När man använder cellulosaisoleringen skall man inte använda ångspärr utan ångbroms.

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Ska och ska, man kan använda ångbroms och då få dens vad jag förstått är rätt teoretiska fördelar än så länge. Men det är inte på något sett fel att använda cellulosa i en "vanlig" konstruktion istället för mineralull.

6. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Varför?

7. A
    Medlem · Nivå 9
    För att då skulle mineralull varit ett bättre alternativ.

Man väljer för det mesta cellulosaisolering när man vill ha "kontrollerad" fuktvandring i väggarna.

Har man valt av andra anledningar så kan man väl sätta plast om man vill.

/ATW

• Laddar…
  8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Du får bättre kontroll på fukten med en fuktspärr.

9. A
    Medlem · Nivå 9
    Det kan man väl diskutera... men som sagt har man en tät vägg isolerar mineralull bättre.

Och i gamla hus som man renoverar kan det bli knepigt om halva huset är tätt medans den andra inte är det.

/ATW

10. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Varför skulle det vara ett problem. Ångbromsen är lufttät, så du påverkar inte trycket genom att välja den. Den är så fukttät att du inte får någon märkbar sänkning av fukten inne. Så varför skulle den vara bättre?

11. S
    Medlem · Nivå 13
    Bättre och bättre, väljer man naturliga isoleringar i ett gammalt hus så kanske man inte vill ha plast heller av ideologiska skäl.......Nu vet jag inte vad moderna ångbromsar är gjorda av men alternativet är ju vanlig papp som förr.......

12. D
    Besserwisser · Nivå 22
    De är gjorda av plast de med, så ideologiska skäl motiverar inte heller ångbroms.

13. J
    Medlem Nivå 3
    En ångspärr tex från Paroc har ett ånggenomgångsmotstånd på 3000000 s/m så det skiljer rejält mot en ångbroms. Hur det påverkar i praktiken vet jag inte.

Väggen jag beskrev ovan är till en renovering av gammal kåk helt utan ångspärr.

• Laddar…
  14. J
    Medlem Nivå 3
    Den ångbroms jag sneglar på är tillverkad av cellulosa.

https://www.isoleringsbutiken.se/isolina-luftsparrpapper

Hittar dock inga vetenskapliga belägg eller forskning på hur en diffussionsöppen konstruktion beter sig. Visst kan man gå på tillverkarnas rekommendation men hade varit intressant om man kunde förstå hur det hela fungerar och varför.

15. S
    Medlem · Nivå 13
    Jag sätter då upp papp i hela mitt hus från 1900. Billigt och enkelt och det har ju suttit sånt tidigare så varför ska jag ändra på det. Kör spån där jag kan och i nån yttervägg blir det lin. Är tvungen att byta panel på sina ställen sen och det blir så opraktiskt med spån då.......

• Laddar…