Hej!
Har fått tips i denna fråga förut.
Jag ska tillläggsisolera vårat hus från 1969 (fd sommarstuga).
Nu med självdrag, knappt 90 mm isolering.
Min tanke är att isolera med 145 extra mm från utsidan.
Samtidigt får jag möjlighet att sätta i ångspärr från insidan eftersom frugan vill renovera två rum. Kök och sovrum 2, se forum inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/isolering/259896-angsparr-eller-inte-angsparr.html
Nu då jag lyfte ut fönstret i sovrum två såg jag att det sitter en väggpapp bakom brädväggen.
Tror ni det kan bli för tätt för brädväggen om jag sätter i en ångspärr från insidan?
Det blir ju liksom modern ångspärr från insidan och vindpapp från 1969 på utsidan.'
Mvh
Fredrik
Har fått tips i denna fråga förut.
Jag ska tillläggsisolera vårat hus från 1969 (fd sommarstuga).
Nu med självdrag, knappt 90 mm isolering.
Min tanke är att isolera med 145 extra mm från utsidan.
Samtidigt får jag möjlighet att sätta i ångspärr från insidan eftersom frugan vill renovera två rum. Kök och sovrum 2, se forum inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/isolering/259896-angsparr-eller-inte-angsparr.html
Nu då jag lyfte ut fönstret i sovrum två såg jag att det sitter en väggpapp bakom brädväggen.
Tror ni det kan bli för tätt för brädväggen om jag sätter i en ångspärr från insidan?
Det blir ju liksom modern ångspärr från insidan och vindpapp från 1969 på utsidan.'
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Fredrik
Den åldersbeständiga plasten är helt tät och ska tejpas i alla skarvar. Så att säga att det blir för tätt stämmer inte här.
Ska man plasta ett hus ska man göra så hela huset blir tätt, inte enstaka väggar/tak.
Tycker du ska skippa plast och bara isolera med isolering som har hygroskopiska egenskaper (kan ta upp och avge fukt i form av vattenånga).
Ska man plasta ett hus ska man göra så hela huset blir tätt, inte enstaka väggar/tak.
Tycker du ska skippa plast och bara isolera med isolering som har hygroskopiska egenskaper (kan ta upp och avge fukt i form av vattenånga).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Undergolv med spikad massonit, kan det bli snyggt att ha som golv?
Golv -
Ojämn fogfärg - blir det jämnare med tiden?
Badrum -
Varför blir det en röd fläck här?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångspärr i badrumstak - var blir det bäst?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det ok att ha ångspärr i ytterväggen när det ska bli badrum innanför?
Badrum