Hej! Jag har en ärvd sommarstuga som är tillbyggd i omgångar, det mesta dock gjort kring 1973-74. Vi har alltid kallställt den på vintern (norra Uppland), men åker dit ngt gånger på vintern. Jag funderar nu på att installera luftvärmepump och ev. ha underhållsvärme kring 10 grader för att bli av med en del unken lukt osv. Jag har nyss bytt panel på den södra gaveln då den var dålig. Kommer också att behöva byta innerväggen då det finns en liten fuktskada vid fönstret (nytt fönster beställt). I väggen finns det nu 70 mm isolering typ rockwool, vindpapp, luftspalt och panel. Bör jag sätta upp ångspärr när jag byter innervägg? Jag kommer också att byta innerväggar på långsidorna. Kattvindarna är helt oisolerade ( se bilder). Hur löser jag det bäst om jag nu tänker ha underhållsvärme? Vindpapp? Plast? Isolering? Det verkar finnas isolering i taket men vet inte riktigt hur det ser ut.

• Närbild av kattvindens snedtak med träpanel och synlig isolering ovanför en innervägg där spikar och träfiber ses.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad kattvind med träbjälkar och synlig isolering i bakgrunden. Gamla getingbon fästa på takets insida.
    Skapa konto
  • Oisolerad kattvind i sommarstuga med synliga träbjälkar och gammal isolering i norra Uppland.
    Skapa konto
  • Kattvind med synlig isolering av Rockwool ovanpå träpanel.
    Skapa konto
Svarar mig själv. Har sökt, och läst, men blir inte riktigt klok på vad som skulle vara bäst. Skulle det funka utan plast? Resten av huset saknar plast och sannolikt även luftspalt men planen är att ordna till de andra tre väggarna typ nästa år. Uppvärmning idag är moderna, ett par år gamla, elradiatorer (Adax neo).

S
Hej Tionio, lite oklart vad du menar med "hur löser jag det bäst" - menar du kattvindarna eller väggarna i uppvärmt utrymme?

Jag skulle skippa plasten och bromsen och bara byta ut innerväggen mot ny.

Undrar lite mera över hur din takspont kan ventilera ut fukt?

S stugfar skrev:
Hej Tionio, lite oklart vad du menar med "hur löser jag det bäst" - menar du kattvindarna eller väggarna i uppvärmt utrymme?

Jag skulle skippa plasten och bromsen och bara byta ut innerväggen mot ny.

Undrar lite mera över hur din takspont kan ventilera ut fukt?
Hej Stugfar, och tack för svar!
Jag menade kattvindarna. Väggarna mot kattvindarna är mellan uppvärmda sovrum (ca 10grader på vintern) själva kattvindarna. Dessa väggar har ingen isolering alls idag. Ska man då bygga nya väggar med isolering? Skall man isolera hela kattvindsutrymmet? Som det är nu så drar det in från takfoten in i kattvindarna. Vid trappen upp till sovloftet/övervåningen drar det in från kattvinden. Funderar alltså kring hur man isolerades och ev fuktspärrar och vindskyddar kattvindsutrymmena.

När det gäller taksponten och ventilering så vet jag inte riktigt hur det ser ut. Har dock förstått nu när jag börjat läsa på om isolering, fukt osv att det är ngt att ta hänsyn till. Min gissning är att taket ser ut som: innertak i typ träpanel (ser ut som pärlspont), isolering, takspont, papp, läkt, tegelpannor. Eftersom huset är byggt med vad som fanns och kompletterat med det billigaste som fanns att tillgå så är tegelpannorna av lite olika storlekar. Taket är nästa grej att åtgärda efter väggarna.

S
Ok, då tror jag att jag hade isolerat väggarna mot kattvinden enligt samma modell som befintliga ytterväggar, dvs vindpapp + isolering. Tror att det är rimligt och enklast att lösa.

Ang taket vill du nog så småningom ha en luftspalt mellan träsponten och isoleringen, men kanske klokt att ta en sak i taget.

S stugfar skrev:
Ok, då tror jag att jag hade isolerat väggarna mot kattvinden enligt samma modell som befintliga ytterväggar, dvs vindpapp + isolering. Tror att det är rimligt och enklast att lösa.

Ang taket vill du nog så småningom ha en luftspalt mellan träsponten och isoleringen, men kanske klokt att ta en sak i taget.
Fint, tack igen :) Jag gör nog så att jag låter bli plast. Har du några tankar kring vilken typ av isolering? Jag menar om det spelar ngn roll om det är mineralull eller träfiber/cellulosa?

Jag ska undersöka taket närmare framgent. Tror att luftspalt saknas men vet inte.

S
Låter bra. Vi hoppas att någon annan på forumet kan ge råd om isoleringsmaterial, jag har inte så stor erfarenhet av de olika alternativen.

S stugfar skrev:
Låter bra. Vi hoppas att någon annan på forumet kan ge råd om isoleringsmaterial, jag har inte så stor erfarenhet av de olika alternativen.
Stort tack för goda råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.