Ångspärr x2 och tuppvind?

1k läst  2 svar

1. P
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Vi håller på att göra ett förråd på vår tuppvind. Samtidigt passar vi på att höja golvet och tilläggsisolera en bit. Mellan bjälklaget och det nya golvet finns en befintlig ångspårr ala 70-tal.
    För att vi skall få angingens bättre klimat (varmare) samt förstärka isoleringen på tuppvinden (1 1/2-planshus) tänkte jag isolera mellan takstolarna och på så vis få totalt mer isolering. Frugan vill "klä" in takstolarna med något annat material för att få ett trevligare förråd (håller med) och därför tänkte jag passa på att köra isoleringen innan.

Till frågan. Skall man lägga en ångspärr mot takstolarna mellan isoleringen och inklädningen? Det finns redan en ångspärr mellan de varma och kalla ytorna runt i huset. Blir det kaka på kaka eller är det rent av felaktigt att göra så? Vi kommer inte att ha någon värmekälla på tuppvinden. Min första tanke vara att det skall vara så men sedan tvekar jag och därav min fråga till forumet

Kom gärna med råd, tack!

Peter

2. P
    Medlem Nivå 4

Re: Ångspärr x2 och tuppvind?

Ingen som har några tips?

3. ylven
    Medlem · Nivå 9

Re: Ångspärr x2 och tuppvind?

Jag är inte riktigt bekant med begreppet tuppvind, var hittar man den?

Generellt kan man säga att man ska bara ha ett lager diffusionsspärr, och den ska sitta nära den varma sidan. En viss liten mägd fukt är troligt att det ändå tar sig igenom, och därför ska det inte vara två diffusionspärrar, för då omöjliggörs ju uttorkning.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: