Byggahus.se

Ångspärr vid tilläggsisolering av väggar + cellplasttjocklek vid invändig dito

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har ett hus som är byggt 1973 där en hel del renoverats och byggts om genom åren. Nu är det dags att måla om eller byta ytterpanel. Efter en hel del funderingar har det landat i att det blir en ny panel (mellanstruken) men har dessutom insett att det kanske vore dumt att inte också ta tag i ytterväggarnas isolering när man ändå håller på. Idag är det 95 mm glasull + 13 mm asfaboard på reglar utfört efter dåvarande standard (innan oljekrisen …). Vi kommer dessutom att byta de fönster som inte redan är utbytta men inte att göra väggen märkbart tjockare för att slippa allt merarbete kring detta och undvika påverkan av husets arkitektoniska utformning. Får dock plats med 95 mm UNI-skiva 33 + 30 mm Fasadskiva 30 Alu vilket förhoppningsvis ger en betydligt bättre isolering jmf med nuvarande. Huset är förvisso tilläggsisolerat invändigt med 50 mm cellplast av tidigare ägare. Vi upplever dock att nuvarande konstruktion inte isolerar särskilt bra trots ny invändig tilläggsisolering. Har dessutom hört att man inte ska isolera för mycket när man tilläggsisolerar inifrån… Total nettoyta som ska bytas fasad på och tilläggsisoleras är ca 150 kvm.

Nu när jag öppnar upp panelen utifrån upptäcker jag att ångspärren är bortskuren (rester av den finns kvar).

1) Stämmer det att man inte ska isolera för mycket när man tilläggsisolerar inifrån?

2) Vad kan anledningen vara att man tagit bort ångspärren?

a. Anses cellplasten vara så pass diffusionstät att man inte behöver någon ångspärr?
    b. Kanske är det så att en ny ångspärr sats upp på insidan av cellplasten men var detta korrekt utfört i så fall?
    c. Måste jag kolla upp detta för att veta hur jag ska göra med ev ångspärr i kommande projekt?

3) Hur ska jag tänka när det gäller ångspärren och dimensionering av den nya utvändiga isoleringen av yttervägg?

a. Behöver jag sätta dit en ny ångspärr från utsidan mellan varje regelfack nu när jag ska tilläggsisolera?
    b. Det kan väl aldrig bli ”för bra” isolerat utifrån på samma sätt som det tycks vara när man isolerar inifrån?

Många frågor på en gång men jag hoppas ni har svar på några av dessa och är tacksam för alla råd och tips jag kan få inför vårt stora sommarprojekt som nu planeras för fullt :)