Byggahus.se

Ångspärr vid läggning av trägolv

1. H
    Medlem · 12 inlägg

HasseE

Medlem
    Är i färd med att lägga ett massivt trägolv på min nybyggda del av huset. Jag har byggt in den gamla altanen som ligger ovanpå garaget som är ett torrt och uppvärmt utrymme. Golvet består av lättbetongblock med en tunn gjuten sula ovanpå. Har frågat en antal personer hur jag skall göra och fått lika många olika svar. En del säger att jag skall lägga ångspärr(plast) på betongsulan och sedan regla upp med 45x45 med cellplast mellan reglarna + lumppapp på reglarna och på med golvet. Jag måste regla upp eftersom jag har nivåskillnad mellan rummen.
    Är detta riktigt???

2. N
    Medlem · 1 448 inlägg

Niq

Medlem

Re: Ångspärr vid läggning av trägolv

Kan inte riktigt förstå varför man skall ha ångspärr ovanpå betongen, vad gör den för nytta där? kom bara ihåg att lämna lite luft mellan golvbrädorna och cellplasten.

3. H
    Medlem · 12 inlägg

HasseE

Medlem

Är inne på samma linje som dig, utrymmet under är ju torrt och uppvärmt. Räcker ett par mm luftspalt eller behövs det mer mellan cellplasten och golvet?

4. S
    Medlem · Skåne · 428 inlägg

sville

Medlem

Tänk på att det tar massvis med år innan en betongplatta är avfuktad, om den ens någonsin blir det.
    Sist jag la ett sådant golv, skulle man enl. deras broschyr iaf. lägga typ tenotät närmast betongen.
    Enklast är ju att ringa tillverkaren.

5. N
    Medlem · 1 448 inlägg

Niq

Medlem

Brukar det vara problem med uppstigande fukt från betongplattan? Om tillverkarna rekomenderar det så har dom säkert rätt. Är ju iofs inte någon stor sak att lägga ångspärr.Men skall den då vara direkt mot betongen?

Jag lämnade ca 1 cm luftspalt mellan mina golvbrädor och cellplasten. jag har inte betong under, cellplasten ligger direkt på sand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.