Byggahus.se

Ångspärr vid läggning av parkett.

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    vi ska nu lägga nytt parkett ovan den gamla parketten. Huset har krypgrund.
    Parketten är bärande direkt mot bjälklag därför kommer vi att lägga den nya parketten direkt på denna.
    Den nya parketten är 15mm från Kährs woodloc 5s modell.
    Nu till frågan. vad ska jag ha för underlag till denna mot den gamla parketten? Kährs rekommenderade foam med ångspärr om det inte fanns plast under den gamla parketten.
    Happy homes rekommenderade lumppapp. vilket ska jag ha? jag lägger gärna 5mm foam med folie och ångspärr för att fram för allt få ett varmare golv.

Underlaget jag funderat på:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    selitac.jpg

Samt golvet som vi ska ha:
    http://www.kahrs.com/sv-SE/Konsumen...l/Classic-Nouveau-Collection/Ek-Nouveau-Snow/

2. R
    Medlem Nivå 1
  3. T
    Medlem Nivå 8
    Jag har förstått det såhär:

Hur tätt ett hus ska vara (plast) är i stora drag beroende på hur bra ventilation du har. Att täta hus som inte varit täta förut kan medföra problem, om man inte har ett sätt att kompensera för den fukt man inte längre släpper ut.

En helt annan sak är att det är upp till varje golvmaterial att bestämma om det ska vara plast under, vilket styrs av hur tätt golvmaterialet är i sig självt. I mitt fall, med laminat som jag la senast så skulle det vara plast under enligt tillverkaren (vad leverantören säger är inte intressant för mig, då de generellt inte är experter i ångtäthetsaspekten).

Är det ingen plast sedan förut (vilket det inte ser ut att vara), så är det i alla fall inte farligt för golvet att plastas (dubbla lager med material emellan ska man undvika).

Tveksamt om du blev klokare. Jag själv tycker man ska plasta så mycket som möjligt, men då ska man ju ha mekanisk frånluft också, så att man har ett undertryck.