Byggahus.se

ångspärr, uterum?

1. P
    Medlem · Västernorrland · 148 inlägg

Pottan

Medlem
    Hej, håller på att bygga ett stort uterum åt svärföräldrarna, isolerat och med riktiga treglasfönster, rummet ska ej hållas uppvärmt men kunna användas under vår, sommar och höst. Jag undrar om det ska sitta nån ångspärr mellan isolering och innervägg (golv och tak)??, har fått för mig att man inte sätter det i icke uppvärmda utrymmen. Tacksam för snabbt svar då jag nu är klar med isoleringen.
    Norrl.

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Nej, ingen ångspärr. Av precis det skäl du själv nämner, det är inte uppvärmt.

Edit: Snabbt va? :)

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Västernorrland · 148 inlägg

Pottan

Medlem

very fast indeed

Jo det gick undan, tack för det.
    Norrl.

4. M
    Medlem · 24 inlägg

Mica

Medlem
    Lånar denna tråd...

Gör det någon skillnad om uterummet ska vara uppvärmt till ca. 5 grader vintertid (för förvaring av växter)?

Känns som det vore bättre med ångspärr/åldersbeständig plast och i stället ha ett ventilationsdon där fukten kan gå ut. Dessutom är ju inte uterummet helt tätt heller, tex mot taket.

5. J

jon_h

Medlem
    Nej, fem grader är för lite. Ingen plast då heller.

6. M
    Medlem · 24 inlägg

Mica

Medlem
    Tack Jon,
    Har letat vidare på nätet och det som verkar vettigt är att jämföra uterrummet med en sommarstuga och så säger tex Paroc: - TÄNK PÅ ATT
    om värmen stängs av vintertid bör du inte ha en plastfolie i konstruktionen. De rekommenderar istället vindpapp på insidan.

Isover säger: All forskning visar att man alltid ska sätta en fuktspärr på den varma sidan, med undantag för sommarstugor och källare, säger Bo Lindberg.

Då jag hade tänkt att ha vindpapp på utsidan, ska jag ha det på båda sidorna då eller bara på insidan? Om jag förstått det rätt så ska det vara minst 5(?) mer genomsläpp på det yttre än det inre skiktet och det blir det ju inte om jag har samma typ (Icopal Windy).

Suck!

7. J

jon_h

Medlem
    Jag kan inte se någon risk med att du skippar vindpappen på insidan helt och hållet. Och sätter du den så tycker jag inte att du ska bekymra dig om skillnad i genomsläpplighet. Jag kan inte tänka mig att det har någon betydelse i praktiken i ditt fall.

8. M
    Medlem · 24 inlägg

Mica

Medlem
    Hej,
    Fick mejl från Parocs kundservice idag och han menar att jag ska vindpappen både ut- och invändigt. Nåja, det känns som det viktigaste var att jag inte skulle ha plast i alla fall. Ska kolla hur lång vindpapprullen är och räcker den både ut- och invändigt blir det nog så.

9. Z
    Medlem · Västra Götaland · 139 inlägg

zoom

Medlem
    Skadar det att ha ångspärren eller gör det varken till eller från ?

10. J

jon_h

Medlem
    Det kan skada om man har den på fel ställe.

11. Z

zoom

Medlem
    Det får du nog utveckla, om man sätter ångspärr som brukligt är på den varma sidan innanför isoleringen i ett utrymme som inte alltid är varmt tex ett uterum. På vilket sätt kan det skada och vart skall man sätta den för att det inte skall göra någon skada ?

12. J

jon_h

Medlem
    Om utrymmet är ouppvärmt så bör man som sagt inte sätta den alls. Skälet till detta är att det kommer uppstå många tillfällen, framför allt på våren, när det är varmare ute än inne. Det kan då leda till att man får kondens på utsidan av diffusionsspärren, alltså inne i väggen. Och det vill man inte ha.

13. Z

zoom

Medlem
    OK, då är jag med ... den varma sidan blir på "fel sida"

Tack för tipset :)

14. J

jon_h

Medlem
    Precis. Lite som att man i varma länder ibland sätter ångspärren längst ut i konstruktionen för att det alltid är kallare inomhus än utomhus. Ångspärr sätts efter omständigheterna, och ibland är det alltså bäst att skippa den helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.