Ångspärr och kondens

181 läst  2 svar

1. S
    Medlem · Nivå 11
    I en typisk modern väggkonstruktion så är det panel, luftspalt, vindpapp, isolering, ångspärr, ytskikt.

Jag har två frågor:

1. Ibland har jag sett en luftspalt mellan ångspärr och ytskikt. Finns det någon anledning till att göra så och i så fall varför?

2. Finns det någon tummregel på hur tjock isolering man behöver för att undvika att kall och varm lufts möts i ångspärren och orsakar kondens?

2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 8
    1. Nej men det finns fördelar med ett isolerat installationsskikt innerst.

2. Inte vad jag vet, desto mindre isolering desto varmare blir väggen=mindre risk för kondens. Ångspärren ska monteras så varmt som möjligt men dock max 1/3 av isoleringen på insidan av den.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    1) Nu för tiden med ökade krav på täthet så gör man ofta ett 'kopplingsutrymme' mellan ytskiktet och ångspärren så man inte behöver punktera den för alla kablar, dosor, rör, etc.

2) Kall och varm luft möts inte i ångspärren. Då har man ingen isolering alls... Ångspärrens uppgift är att se till att fuktig luft aldrig kommer in i isoleringen.
    I väggen får man en temperaturgradient, dvs temperaturen går gradvis från inne- till utetemperatur ju närmare utsidan man kommer. Det kritiska är vart temperaturen är så låg att fukten i inomhusluften (som vanligtvis är mycket fuktigare än ute) kondenseras till vatten de tider på året då det sker. inträffar det så långt in i isoleringen att det aldrig kan ventileras ut så har man stora problem. Ju tjockare isolering man har desto större risk att kondenseringspunkten hamnar inne i isoleringsmaterialet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: