Detta är en bild underifrån på mellanbjälklaget i ett pågående tillbygge. Som synes så saknas ångspärr som binder ihop våningarna. Hur gör jag nu? Tejpar ångspärren mot bjälkarna och spångolvet? Eller drar ångspärr över hela nederplan?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du menar att det saknas ångspärr inuti bjälklaget där det ligger an mot en yttervägg? I så fall gör du som du själv föreslog "tejpar ångspärren mot bjälkarna och spångolvet". Du ska inte sätta ångspärr mellan våningarna. Skall det inte vara någon isolering i mellanbjälklaget?
Jo, det ska dit isolering. 95 över hela och fullt isolerat ut mot väggen. Lägger dit det i samband med att panelen spikas underifrån. Snickaren som reste stommen föreslog att jag skulle dra ut plast över hela underplan.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ångspärrens uppgift är att förhindra att vattenångan som är bunden i den varma luften ska kylas av och kondensera i ytterväggen. Att ha ångspärr mellan två uppvärmda våningar är olämpligt.
Det är inget problem att ha ångspärr där, men det tillflr inget. Det löser heller inte bristen på ångspärr som tycks finnas i väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag använde uttrycket olämpligt som jag tycker bäst fångar situationen. Det är i dagsläget inte skadligt men tillför heller ingenting. Man bör undvika lösningar som inte är vedertagna. Det kan bland annat förvilla senare ägare.
Japp, jag satsar på att tejpa mot balkarna istället. Men jag antar att det skulle bli ganska lite fukt som kan leta sig ut genom mellanbjälklaget även om man hade satt ångspärr i taket även på undervåningen och tejpat ihop med väggens ångspärr. Det är ju då bara fukt från ovanvåningen som kan leta sig ned genom golvet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De flesta byggnadsmaterial har en viss förmåga att stoppa vattenånga, i synnerhet när skikten blir djupa. Jag tror inte att frånvaron av plast i väggen i bjälklaget har så stor betydelse vad gäller fuktdiffusionen. Den kan däremot ha betydelse för lufttätheten, men det är en annan femma.
Hur gjorde du? Jag står inför en liknande situation.B begion skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra med ångspärren här kring syll och vid mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångspärr mellanbjälklag, ovanför ouppvärmt isolerat rum.
Isolering -
Ångspärr i mellanbjälklag vid bygge av takkupa
Byggmaterial & Byggteknik -
Mineralull i mellanbjälklag ovanför badrum, utan ångspärr?
Isolering -
Ångspärr i mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik