Håller på att få en mindre tillbyggnad med sadeltak i 90 graders vinkel mot husets gamla sadeltak som består av spåntak, takduk och betongpannor. En sak som slog mig var att den nya tillbyggnaden får ångspärr (genomskinlig plastduk) upp mot vinden och i ytterväggarna, men samtidigt är det inte helt tätt från den gamla sidovinden ("kattvinden") in till nya kallvinden. För att förtydliga - vi har inte tagit upp något hål i det gamla taket som förbinder vindarna, utan det gamla spåntaket finns kvar emellan dem.
Så min fråga är - måste det vara ångtätt mellan gammal sidovind och ny kallvind? Huset har isolering i väggarna mellan sidovind och bodel, men ingen isolering i yttertaket. Och eftersom huset är gammalt (ca 1910) så finns inga ångspärrar i den befinliga delen. Så jag tänker att det kanske inte gör något att det inte finns ångspärr mellan kattvind och nya kallvinden i tillbyggnaden, eftersom temperaturskillnaden bör vara relativt liten mellan dem? Det borde väl således vara liknande luftfuktighet i båda (fast nu spånar jag bara, har aldrig riktigt begripit det där) och därmed borde ingen kondens kunna bildas pga. luft som vandrar över från den ena till den andra?
Eller tänker jag fel?
Så min fråga är - måste det vara ångtätt mellan gammal sidovind och ny kallvind? Huset har isolering i väggarna mellan sidovind och bodel, men ingen isolering i yttertaket. Och eftersom huset är gammalt (ca 1910) så finns inga ångspärrar i den befinliga delen. Så jag tänker att det kanske inte gör något att det inte finns ångspärr mellan kattvind och nya kallvinden i tillbyggnaden, eftersom temperaturskillnaden bör vara relativt liten mellan dem? Det borde väl således vara liknande luftfuktighet i båda (fast nu spånar jag bara, har aldrig riktigt begripit det där) och därmed borde ingen kondens kunna bildas pga. luft som vandrar över från den ena till den andra?
Eller tänker jag fel?
Jag tror jag förstår dig rätt och då ska det inte finnas några överhängande problem.S sorbitol skrev:Håller på att få en mindre tillbyggnad med sadeltak i 90 graders vinkel mot husets gamla sadeltak som består av spåntak, takduk och betongpannor. En sak som slog mig var att den nya tillbyggnaden får ångspärr (genomskinlig plastduk) upp mot vinden och i ytterväggarna, men samtidigt är det inte helt tätt från den gamla sidovinden ("kattvinden") in till nya kallvinden. För att förtydliga - vi har inte tagit upp något hål i det gamla taket som förbinder vindarna, utan det gamla spåntaket finns kvar emellan dem.
Eller tänker jag fel?
Insåg att det nog förklaras enklare av en bild.surris skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det jag funderar över är att det behövs en ångspärr mot kallvinden i tillbyggnaden (BLÅ), men samtidigt finns ju ingen ångspärr mellan den gamla sidovinden och den nya kallvinden (RÖD). Tänker att det skulle kunna bli problem med kondens på vinden i tillbyggnaden pga. luft som kommer in från sidovinden.
Nu när jag ritade upp det så inser jag att det borde ju inte vara något problem, med tanke på att det inte finns ångspärr någonstans i huset, och det har ju uppenbarligen funkat bra. Problemet skulle väl isåfall vara att kallvinden på tillbyggnaden blir kallare än de gamla sidovindarna och takvinden, eftersom den blir bättre isolerad.
Klicka här för att svara