Ångspärr inredning av vind

10k läst  6 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hur skall man göra om man skall inreda sin kallvind i ett hus från 47?
    Huset har sävitt jag kan se ingen ångspärr idag, om jag nu isolerar och sätter ångspärr på min kallvind får jag då inte problem med fukt vid "skarven" mellan icke ångspärr och ångspärr?

2. B
    Medlem Nivå 3

Re: Ångspärr inredning av vind

Näe, på ett omodifierat hus från -47 kommer du nog inte hitta något ångspärr. Förstår dock inte riktigt hur du menar i din fråga. "Inreda" tolkar jag som att du ska varmisoleriga din vind. Ångspärren sitta på varma sidan om (den tillräckligt tjocka) isoleringen och därigenom förhindras fuktutfällningen (kondenseringen).

Var menar du att skarven ska finnas?

3. B
    Medlem Nivå 1

Hej!

Jag är också på gång med att inreda min vind.
    Huset är från 1937.
    Det fanns ett litet vindsrum tidigare, men det var ett grymt dåligt fuskbygge.
    Ingen luftspalt mot sponten, gipsskivor ända upp mot sponten och inpulad isolering där dom tyckte det glipade :surprised:
    När fuskbygget revs så var det svart i taket (sponten) >:(
    Frågan om man skall lägga en fuktspärr i ålderbeständig plast eller en vindpapp som kan andas?
    Man vill ju inte ha mögel och fuktproblem nu när hela taket är bytt (spont, papp och tegel).
    Snickarna salade på takstolarna och lade oljehärdad masonit innan sponten lades på så luftspalten finns redan där nu, bara att isolera.
    Kan någon rekomendera typ av isolering?
    Ekofiber?

/Björne

4. P
    Medlem Nivå 2

Jag ska också inreda vinden,

om jag förstått rätt så:

- Om man ska ha ångspärr i taket så måste hela ventilationsdelen ses över noga.
    - Om man inte ska ha ångspärr måste man ha material som släpper igenom den
       fuktiga luften.
       (ventilationen bör man se över också..)

I mitt hus så verkar det gå upp en hel del fukt genom sågspåns-isoleringen och upp på vinden - har is på insidan av englasfönstret på vinden. Även fast jag har satt ventilation
    ut genom taket med två ventilationsdon mellan varje takstol ut under tegeltaket.

Har börjat o fundera på frånluftsmodul till värmepumpen - på vinden - synd att ventilera bort värmen.

Gissar att det största ångtrycket är uppåt och där kan de största problemen med fukt uppstå - nån som vet hur man ska gå till väga när man ångspärrar delar av husen?

5. S
    Medlem Nivå 1

Det jag menar med skarven är:
    När jag sätter ångspärren innanför isoleringen i taket och ner på väggarna kommer jag till golvet och där har jag ju ingen ångspärr där borde det då "läcka" fuktig luft och kunna åstadkomma problem. eller tänker jag för mycket, kommer kattvindens vent att klara av detta lilla fukttillskott som kanske är obetydligt om man jämför med det som kommer från nedervåningen upp i kattvinden.

6. B
    Medlem Nivå 1

Har annat förslag för som du påpekat blir ångspärren ganska värdelös när den inte är hel = tät.

Lägg folien hel ovanpå bjälkarna. Det får inte finnas minsta spikhål och överlapp ca 20 cm och det är viktigt att både plast o tejp är åldersbeständig. Ev spån behöver inte tas bort men rek. Isolera jämns med bjälkarna, ut med folien, täck sedan med isolering ev lösull. Isoleringen ovanpå plasten skall med god marginal vara tjockare än under plasten så att plasten hamnar på den varma sidan = fukt kan inte nå kondenseringspunkten.

Skall du även isolera väggar? Det ställer högre krav på ventilationen och antagligen skall rören dras upp till vind innan vinden isoleras. Det är enklare om du låter väggarna vara utan fuktspärr och de kanske inte behöver isoleras? Vill du ändå isolera väggarna så kan det vara isolering som inte kräver fuktspärr.
    På vägg kan du fästa plastfole och utanpå den 45 mm mineral ull så elinstallationen inte perforerar ångspärren. I ett gammalt hus bör man nog undvika väggarna och istället göra ett bra jobb på vinden.

7. J
    Medlem Nivå 1
    Ser att tråden är rätt gammal men vi har samma problem med vår sommarstuga. Hur gjorde ni tillslut med ångspärren vid golvet?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: