Byggahus.se

Ångspärr igen.

1. F
    Medlem Nivå 4
    Röret till vår köksfläkt tar en lite underlig väg.
    Rakt ovanför spisen finns ett sovrum och fläktröret gör en 90° sväng för att komma ut på sidovinden och sedan rakt upp till vinden och fläktaggregatet.
    Problemet är att golvet i sovrummet har rest sig och blivit convext rakt över där fläktröret går.
    Min teori är att spånskivan svällt p.g.a. de temperaturskiftningar som uppstår i fläktsystemet.
    Nu skall jag byta spångolvet och undrar om det finns tips på hur jag skall kunna undvika detta fenomen i framtiden. Ångspärr? Bättre isolering av fläktröret? Annat material i golvskivor?
    Har även liknande fenomen i ett annat rum men där tror jag det är varmvattenrör som passerar under golvet. Det är troligtvis inte frågan om läckage utan bara kondens då det förmodligen hade runnit igenom paneltaket i hallen under om det läckt.
    Spånskivan är torr vid fuktmätning.

2. A
    Medlem Nivå 10

Re: Ångspärr igen.

Om det är så illa att det bildas kondens på utsidan av ventröret så beror det på att det är för dåligt isolerat.

3. F
    Medlem Nivå 4

Isolering av röret skulle räcka då? Hur lämpligast?

4. A
    Medlem Nivå 10

Om röret är i kallt utrymme skall det viras in i bergull eller liknande.

5. F
    Medlem Nivå 4

Nej det är i golvet mellan våningsplanen...

6. A
    Medlem Nivå 10

Hmmm, hur kan det då bli kondens? Kallvattenrör?

7. F
    Medlem Nivå 4

Varm vattenånga från spisen....

8. A
    Medlem Nivå 10

Men den borde väl vara på insidan?

9. F
    Medlem Nivå 4

Jovisst. Men jag har ingen annan förklaring till varför spånskivorna beter sig så underligt......

10. B
    Medlem Nivå 6

Om spånskivan svällt måste det komma fukt någon stans i från. Att ventilationsröret blir varmt pga invändig kondens skulle möjligen kunna orsaka uttorkning av spånskivan eftersom den blir något varmare än omgivningen, aldrig tvärt om. Det är troligare att lite fukt tränger ut på något sätt, som ånga eller kondens. Om det inte är mycket vatten kommer omgivningen, bl.a. spånskivan ta upp fukten och svälla. Förändringen behöver inte vara stor för att problemet skall uppstå så det kan vara svårt att mäta fuktförändringen, dessutom kan skivat ha torkat ut igen och lämnat spånskivan deformerad.

11. F
    Medlem Nivå 4

Jag tror du har rätt. Tror det är frågan om torr, svälld spånskiva. Frågan är bara var fukten kommit ifrån.
    Sen är golvet så perfekt, symmetriskt convext.
    Toppen är mitt i rummet. Kan det vara att skivorna ligger för nära väggarna och inte klarar värmeväxlingar?

Måste snart såga upp golvet för att stilla nyfikenheten. Det har varit så här sen vi köpte huset i höstas men upptäckte det inte vid visning/besiktning (möbler i rummet). Ska ändå göra om där och vi använder det inte just nu så nytt spångolv är inte hela världen....

12. B
    Medlem Nivå 6

Det kan vara att väggarna begränsar åt sidona som du säger, och då återstår ju bara att bågna uppåt när det sväller. Vanliga parkettgolv i källare brukar göra det på sommaren om det inte finns tillräckligt med plats på sidorna och luftfuktigheten är för hög.