Byggahus.se

ångspärr i badrumstak?

1. F
    Medlem · 19 inlägg

fritzo

Medlem
    Hej igen!
    Nu har jag skruvat upp osb´n på badrumsreglarna och nästa steg blir att skruva upp våtrumsgipsen... eller? Kom att tänka på ångspärren i taket... den sägs det ju att man skall dra ner på väggen en liten bit, så jag funderade på att häfta fast den i bjälkarna i taket och låta den gå ned en bit på osb´n och sedan så att säga klämma fast plasten mellan osb´n och gipsen ::)? Det låter ju lite kluddigt att ha den hängande ner utanpå gipsen när man skall börja med tätskikt och sånt...
    Så, är jag ute och yrar i snön eller låter det som en bra lösning?
    Skulle tacksamt ta emot era råd och synpunkter om detta! och det fort för jag tänkte ju börja med gipsen nu :)
    Taket tänkte jag förövrigt ha panel- råspont på glespanel och vill alltså ha ångspärren ovanför glesen...?
    mvh micael

2. F
    Medlem · 19 inlägg

fritzo

Medlem

Re: ångspärr i badrumstak?

Tack byggaren!
    Elektrikern kommer inte att få punktera folien! Utom förstås där spotsburkarna sitter...
    Men när det gäller nervikningen på vägg undrar jag fortfarande om min idé om att klämma plasten mellan osb och gips funkar? Nån väggfolie blir det väl inte tal om i ett badrum, men folien och tätguckan kommer ju inte att vara i kontakt med varandra på mitt sätt... Men inte fäster väl guckan på ångspärrsfolienom jag bara drar ned den utanpå gipsen på väggen?
    mvh micael

3. F
    Medlem · 19 inlägg

fritzo

Medlem

Ingen?
    Vill ju inte göra nåt dumt... och jag måste börja snart :-/
    mvh micael

4. F
    Medlem · 19 inlägg

fritzo

Medlem

Tänkte iofs fuktspärra med gucka på både golv och väggar efter att gipsen oxå blivit satt och golvet flytspacklats?

5. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Men det är väl bara att pensla taket med fuktspärr samma som du har på väggar
    och golv, det borde väl fungera lika bra som diff-plast?

Eller är det en tankevurpa från min sida :-/

6. F
    Medlem · 19 inlägg

fritzo

Medlem

Ok...
    Att pensla taket med tätskikt är väl bra iofs, men mycket dyrare och jobbigare än ångspärr, + att det inte blir så snyggt med gucka på råspont kanske ;)
    Att kolla med försäkringsbolaget är kanske inte fel.
    Men hur brukar man egentligen göra med ångspärren i badrum? - alltså plasten mot väggen...?

7. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem

Enligt min mening är det dumt med dubbla fuktspärrar.. Om det nu går hål i gummisiktet så kan vattnet inte ta vägen någonstanns.. Det räcker med Gummit..

8. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Tillägg nr 7/2005 till PER's branschregler:

"Om en ytterväggskonstruktion innehåller, eller kommer att innehålla en ångspärr i
    form av plastfolie krävs att den godkända tätskiktskonstruktionen som ska användas
    uppnår ett ånggenomgångsmotstånd på minst 1000000 s/m (137 GPa?s?m2/kg). Detta krav ska uppfyllas för att plastfolien ska kunna lämnas kvar. Om kravet inte uppnås ska plastfolien avlägsnas.

Då det idag inte finns något krav på att tillverkare av godkända tätskiktskonstruktioner ska uppge sin konstruktions aktuella ånggenomgångsmotstånd, bör tillverkaren kontaktas för uppgift.

Om husleverantör eller beställare motsätter sig att plastfolien avlägsnas för att
    tätskiktet inte uppfyller kravet bör en ordentlig fuktdimensionering av
    ytterväggskonstruktionen göras av konstruktör eller fukttekniker för att undvika
    framtida problem."

Mao: Ingen plast på väggarna i badrummet och om två täta utrymmen ligger vägg i vägg med varandra skall denna vägg ventileras alt uppföras av icke organiskt material.

9. ACME

ACME

Medlem

Varför skulle man vilja ha plast i innerväggarna?

10. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Husfabrikanterna säger att de är skyldiga att sätta plast i ytterväggarna...annars har de inte ryggen fri......rent teoretiskt skulle man ju kunna ändra användningsområdet för rummet från badrum till sovrum t ex.

Sålunda måste man göra dubbla tätskikt har jag fått förklarat av min kakelkille.

11. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

En fuktsäker konstruktion utan diffspärr i ytterväggar och med minerit som underlag. Det skulle jag sätta i mitt badrum. Diffspärr i taket bakom glespanelen. Kom ihåg att spikarna inte får gå igenom plasten. Du måste öka tjockleken på glespanelen alternativt sätta panelen med clips eller skruv.
    Och sist men inte minst, du måste ha undertrycksventilation för att inte riskera att trycka ut fukt i konstruktionen.
    Att sätta diffspärren mellan OSB och gips fungerar alldeles utmärkt. Är du osäker kan du täta med lämpligt medel mellan plasten i taket och tätmassan på väggen.
    Tartan

12. F
    Medlem · 19 inlägg

fritzo

Medlem

Tack Tartan!
    Det var precis det jag undrade över!
    Hade aldrig tänkt sätta ångspärr på väggarna...
    Mitt badrum har 3 innerväggar utan plast men med tätgucka (snart i alla fall) och 1 yttervägg i leca utan diff(ång)spärr, putsad in och utvändigt, men med gucka. Och visst hade jag gärna använt minerit..., men det är att välja mellan gips och att inte få badrummet färdigt i år heller för min del, så jag tar det sämre alternativet :-[
    Dessutom står badrummet på träbjälklag, så även om jag använt minerit - om jag får vattenläckage från badrummet så får jag väl skador ändå, jag menar det rinner väl förbi mineriten.
    Tack igen alla för snabba svar!
    mvh micael

13. ACME

ACME

Medlem

Men eftersom plasten hamnar för långt in i konstruktionen så är gipsen körd när fukten väl har nått plasten.

14. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Dessutom kan fallet bli följande: Du sätter upp plasten, tätt och fint, skruvar upp gips och sedan tätgucka och kakel. När du sedan använt badrummet till att duscha en tid så kommer fukten krypandes. Det är då det otrevliga scenariot börjar ta form. Eftersom det sitter plast bakom gipsen och gucka på andra sidan, så har inte den eventuella fuktvandring som sker förr eller senare någon stans att ta vägen, och gipsen blir fuktig. Fuktig gips möglar. Av mögel blir det emisioner. Av emiisioner kan man få allergi. Inte kul. Av den anledningen bör man inte sätta plast på väggar när man tätar med tätmassa. Och framförallt inte i innerväggar. Den lilla fukt som kommer i ångform vädras effektivt bort genom innerväggen. I ytterväggen vädras fukten bort när den når luftspalten bakom panelen. Du får visserligen en vägg som håller en något högre fuktkvot än övriga väggar, en den möglar inte. Och därför bör man använda en cementbaserad skiva typ minerit.
    Tarrtn

• Laddar…
  15. F
    Medlem · 19 inlägg

fritzo

Medlem

Alltså, fukt blir väl inte ett allvarligt problem förrän den möter kallare klimat och kondenseras tex i en yttervägg? I en innervägg lär ju den eventuella fukten inte kondenseras utan långsamt avges till rummet intill? jag menar , all luft innehåller ju fukt? men så länge den är luftburen så gör den väl inte så mycket skada?
    ja vad vet jag...
    mvh micael

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.