Byggahus.se

Ångspärr eller inte?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej alla glada. Jag har en fråga som jag hoppas nån kan ge ett svar på. Frågan är om jag ska lägga en ångspärr eller inte i mitt golv. Vet inte om den här frågan ens hamnar i rätt underforum. Frågan handlar om golv men problemet är väl egentligen golvvärmen. Nån kan väl flytta tråden om den känns fel :blushing: Nu till min fråga.

Just nu är golvet uppbyggt såhär;

Underifrån räknat
    -Oisolerad betongplatta
    -2-3 cm marmorkross
    -15 cm cellplast varav översta 5 cm spårade med vattenburen golvvärme

Min tanke nu var att lägga spånskiva plus laminatgolv eller ett massivare trägolv (lutar åt första alternativet. Billigare att lägga samt billigare att byta ut om jag tröttnar på det). Min första känsla var att jag givetvis skulle lägga en plastfolie ovanpå värmerören, under spånskivan, men ju mer jag läser desto mindre fattar jag. Dels har jag förstått att folien inte ska utsättas för mer än 35 grader, men det ska väl inte vara ett problem, eller? Hur mycket omvänd fuktvandring kommer den här uppbyggnaden utsättas för egentligen? Var ska fukten tillåtas vara i mitt fall? Instängd under folien eller inte? Vad händer med spånskivorna om de utsätts för fukt? Många frågor. Råd någon?

hälsningar mlofqvist