Byggahus.se

Ångspärr eller inte? Tegelhus från 1914

1. MaWa71
    Medlem · Skåne · 186 inlägg

MaWa71

Medlem
    Hej!

Vi håller på att renovera entrévåningen i vårt hus, byggt 1914. I köket har vi fått riva ur den, av tidigare ägare, uppreglade väggen som funnits mot yttervägg då vi hittade en gammal fuktskada vid V/A-anslutningen.

Ytterväggarna består av (sett utifrån -> in): Putsad tegelfasad (ca15cm), luftspalt (ca 8cm), teglad innervägg (ca 27cm), tunn puts. (Se bif. bild tagen där det är uppsågat för att installeras en altandörr). Regeln och OSB-skivan som syns på bilden är bara för att temporärt täcka det upptagna hålet i fasaden. Totalt ca 50cm tjocka väggar alltså.

Nu till min fråga. Vi kommer bygga upp ett nytt regelverk mot ytterväggen och jag funderar nu på detta med ångspärr. Det fanns ingen när vi rev den gamla väggen, det fanns inte heller någon i ett annat rum som vi också fått öppna upp väggarna i. Troligen finns det ingen spärr i huset alls.

Att vi tänker isolera det inre regelverket är mest för att slippa "burkigheten" i en tom regelvägg.

Så, ångspärr eller inte?

2. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
    Absolut ingen ångspärr om det inte finns i resterande delar, om ni sätter ångspärr blir det garanterat kondens mot den på båda sidor, bygg diffusionsöppet så slipper oroa er för kondens.

Jag är motståndare till diffusionstäta system, men det är inte helt fel med ett tätare hus om det är byggt för det, i erat fall skall ni inte ha tätt.

Mvh P-A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.