Byggahus.se

Ångspärr/broms eller inget?

531 läst  11 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Ny som medlem här, men har läst många trådar genom åren, och lyckats knipa åt mig otroligt mycket bra tips och råd. Tack alla kloka!
    Mitt huvudbry just nu:
    Jag bygger garage, 30 kvm, vägguppbyggnad består av stående lockpanel 22-liggande spikläkt 28x70-windy-liggande 45x70-stående 120x45. Jag kommer alltså att ha 45mm liggande samt 120 mm stående isolering, Flexibatts skivor (mineralull).
    Ska jag ha ångspärr, ångbroms eller inget alls??

Finns otroligt mycket synpunkter, men alla case är ju olika. En del påstår att man bara behöver spärr om isoleringen överstiger 200 mm, en del säger alltid, en del säger aldrig.

I mitt fall tänker jag mig att ha 8-10 grader i garaget när jag inte nyttjar det, men det kan mycket väl bli så att jag nyttjar det varje dag periodvis.. Beror på vilka projekt som dyker upp.

Det kommer dock inte användas för att ställa in en blöt bil varje dag, endast i undantagsfall.
    Ursäkta den långa texten, men lika bra att försöka ge er alla förutsättningar.
    Hit me!

2. P
    Medlem · Nivå 7
    I och med att du inte kallställer det skulle jag säga ångspärr (dvs plast). Så hade iaf jag gjort.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Ja, så länge det inte regelbundet är kallare inne än ute så finns det inget negativt med ångspärren, så då är det lika bra att sätta dit den när man ändå håller på.

Glöm inte bra ventilation.

Redigerat 24 maj 10:02
    • Laddar…
  4. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabba svar, då får det bli plast. Köpte plast förra veckan, men sen fick jag beslutsångest i sista stund.
    Gällande att punktera plasten vid montering (klammer), behöver man verkligen tejpa över klamrarna?
    När jag sen ska skruva upp nåt på väggarna (dubbelgips) så kommer jag också punktera plasten, bör man dutta i silikon i hålen? Gipsexpander bör ju rimligen kunna göra rätt stora hål i plasten.. Och nej, har tyvärr inte utrymme för att göra ett "installationsskikt". Får man bara bygga 30 kvm så håller man hårt i centimetrarna..

5. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Man har byggt så i 50 år utan problem. Det är bara moderna superlågenergihus som behöver vara så extremt täta att man måste undvika alla hål.

6. G
    Medlem Nivå 1
    Stort tack!

7. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    :oops:
    Mycket plast, ett oerhört bra material, alla älskar plast idag :oops:. Tycker som ovanstående lägg in plast. :cool:

• Laddar…
  8. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Jag är en person som inte vill slösa på watten (energin) så ju tätare byggnad desto färre watt försvinner i cyberrymden :ok:
    Det behöver inte vara 50 cm isolering i väggarna för att ens tänka på att en tät vägg är bättre än en som läcker ut den dyra energin som tillförs en byggnad :cool:

Sen har vi en annan diskussion ang luftfuktighet , plast och täta byggnader.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Dom hålen som några enstaka gipsankare orsakar påverkar knappast energiförbrukningen.

10. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Finns ju mer än skruvhål i en vägg

11. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Du menar dörröppningen

• Laddar…
  12. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Elen kan installeras på 2 sätt , utanpåliggande eller med elrör/flexslang och apparatdosor. Det senare skapar läckage till utsidan om man inte har plast/installationsskickt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: