Hej nu är det så att jag som många andra i den avdelningen håller på att renovera ett badrum.

Jag är snart framme vid att lägga golvvärme på spånskivor i ett hus på träbjälklag. Från början var tanken att lägga elgolvvärme samt ha en vattenburen radiator i badrummet men nu funderar jag starkt på att lägga vattenburen istället. Usch, gör ont i magen när man inte kan bestämma sig. Saken är den att eftersom jag hade tänkt lägga el är golvbrunnen monterad med purusplatta i liv med spånet och en förhöjningsring ska användas.

Om jag vill ha vatten buret, hur ska jag göra då med mina förutsättningar? gjuta fast slangarna med en slipsats? hur får jag till att flänsen på golvbrunnen att komma på rätt nivå? finns inga lagom höga förhöjningringar väl?
Hur mycket kommer det att bygga? Jag har läst att vissa slipsatser kräver 45mm i en flytande konstruktion, om det nu är så man gör?

12mm slang bygger väl minst så det tänkte jag använda isf. Push 12 monteras då där de gamla radiatorrören sitter om jag förstått det rätt?

Virrigt inlägg som vanligt men hoppas nån kan ge mig råd, även om det innebär att köra på el som var tanken från början...

varför har du ångrat dig? I vårt hus var det standard med elslinga men säljaren sa att det var bra med vattenburen. Det enda jag tänkte på var att det kanske blev billigare...el låter dyrare i uppvärmning....men å andra sidan var vattenburen dyrare att lägga in. Vad finns det fler för för/nackdelar med dem båda? Vad har du tänkt dig ha för "list" mellan rummen? Vattenburet system blir väl rätt mycket högre? Funderar om det kommer se konstigt ut...

Jag har ångrat mig pga att det är dyrt att värma upp, har billig eller gratis ved att elda med. att det kan se lite konstigt ut mellan rummen gör mig inget om det blir billigare i längden. har för övrigt satt tröskeln högt då det ser ut så i resten av huset så det ser inte så illa ut tycker jag. tkan inte se att det är så mycket dyrare med vatten heller, kanske har jag missat något men hur ser det ut? slang 1000kr push12 mellan 3tusen kronor plus lite kopplingar och betong. el får jag nog räkna med lite för en elekriker som kopplar in om man inte gör det själv..
El känns lite lyxigt att värma ett hus med :)

Jag fattar inte hur man får golvbrunnen som den ska om jag väljer vattenburen.

/smålänningen

Menar du nivån på golvbrunnen så finns förhöjnings ringar från 13-100mm som man kan sätta dit beroende på hur högt färdigt golv blir så det är nog inget problem.

• Gilla
Jan Andersson8
  • Laddar…
Tänker du elda för att värma ett litet golv på sommaren med? Du lär ju ha en separat slinga till den då, annars finns det ju Push 12 eller 15 tror jag dom heter med en liten inbyggd elpatron just för golvvärmesystem som annars skulle vara kalla på dom varma månaderna. Klinkers kan upplevas kalla även en varm sommardag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.