Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ångrar att jag inte bjöd högre - vad göra?

1. W
    Medlem · 8 inlägg

wahoo2000

Medlem
    Snålade i budgivningen och är nu förkrossad och ångerfull. Det där var verkligen mitt ställe och jag hade kunnat betala mer... Fastigheten hade en kombination av egenskaper som inte dyker upp ofta, så "att bryta ihop och gå vidare till nästa objekt" är en klen tröst tyvärr. Det kan ta år, om någonsin.

Köpeavtal har skrivits och jag har fått information om att köparen vill stå fast vid affären efter utförd besiktning, dvs -check på besiktningsklausulen. Jag inser att loppet förmodligen är kört. Köparen är nog överlycklig och planerar framtiden för fullt. Men jag vill ju göra allt jag kan, om jag kan göra något.

Finns det något som helst jag kan göra inom rimliga ramar för att påverka situationen till min fördel, utan att framstå som helgalen?

Vill ju helst göra detta så skyndsamt som möjligt, innan köparen hinner fixa grejor på fastigheten som kanske inte blir alls så som jag hade önskat.

Sånt jag funderat på:
    *Be mäklaren (?) fråga om köparen är villig att "bli utköpt" för nån lagom smaskig summa? Gissar det blir en del pill och säljaren vinner ju inget på det, om jag nu inte dessutom höjer köpeskillingen... Deras kontrakt måste ju rivas och nya skrivas etc.

*Vänta en tid, lägga lapp i brevlådan eller motsvarande och uttrycka mitt intresse för att köpa fastigheten till bra pris om den är/blir till salu.

Kommentarer och idéer? ♥️
    Har ni själva varit delaktiga i eller hört talas om försök som lyckats/misslyckats?

2. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 9 344 inlägg

pacman42

Medlem
    Bjuds högre till köparen går ju.

De vi bjöd mot försökte sabotera köpet, det rekommenderar jag inte. Att stå utanför mäklarens kontor och gråta när man skall skriva på papperen rekommenderar jag inte heller.

3. M
    Medlem · 239 inlägg

Masthugg

Medlem
    Du kan nog bara vänligt framföra intresse till köparen via mäklaren. Mäklaren blir väl glad för att få mäkla en gång till. Köparen kanske har fått kalla fötter av alla nyheter om boprisraset. Eller får det om ett halvår.

Nåt annat finns väl inte.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 292 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Glöm mäklaren, hen har inget uppdrag av köparen att sälja åt denne. Det enda du rimligen kan göra är att försöka köpa huset av köparen så att denne får gå vidare och inte du. Men det ska nog till rejält mycket mer pengar än vad ett bud eller två till hade inneburit. För om du är emotionellt engagerad är det sannolikt inget mot vad den faktiske köparen är.

Så tough love: släpp det.

5. JONSTE
    Medlem · 31 inlägg

JONSTE

Medlem
    Bara att släppa och gå vidare. Säljaren kommer inte ändra sig då avtal är skrivet då köparen kan kräva skadestånd. Säljaren lär inte släppa det om du inte höjer deras bud rejält. Har du väldigt hög budget är det väl värt ett försök men eftersom du backade i budgivningen gissar jag att du då tyckte det var ”för dyrt”.

med lite tur hittar du drömboendet efter sommaren då det troligtvis är lägre priser än idag.

6. N
    Medlem · 303 inlägg
    Det positiva är att ni nu vet vad ni vill ha. Bara att gå ut på marknaden och sök liknande (eller bättre).

7. joalju
    Medlem · 28 inlägg

joalju

Medlem
    Tråkigt svar, men du har varit inne på det själv. Bryt ihop, kom igen. Lägg ner. Kommer nya objekt och inom ett par år säger du, vilken TUR att inte ”det där” blev mitt då du sitter i ett annat drömboende. Så var det för oss två tokjobbiga budgivningar i rad av ”drömställen”. Vi bytte strategi och bestämde oss för att AGERA kommande budgivning istället för att REAGERA dom vi gjort tidigare. Nu bor vi i ett drömhus 400m från havet och nära en av Sveriges finaste stränder. Lycka till !

8. Y
    Medlem · H · 4 inlägg

Ye95124

Medlem
    Liknade hände mig. Jag var högts budande men säljaren valde att sälja till budet under mig. Märklaren ringde och beklagade och sa att det finns fler hus i framtiden. Vi la på luren och 15 min senare ringde jag tillbaka till märklarmen och gav ett ännu högre bud och bad att framföra till säljaren som då kom på bättre tankar och ändrade sig till min förmån. Money Talks som dom säger men det måste göras innan någon har börjat skriva på papperen …..

9. Roffe_riff
    Medlem · Västerbotten · 301 inlägg

Roffe_riff

Medlem
    Beklagar. Eftersom ni inte fick huset är illusionen om det perfekta huset intakt, och det framstår som extra surt. Men som nämnts, det var ett hus. Inte huset.

L'esprit d'escalier (franska l'esprit de l'escalier, ’trappans fyndighet’) är en välfunnen replik som man kommer på först när sammanhanget där den skulle fällas inte längre är för handen.

10. Q
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

Quando

Medlem
    Mäklaren är borta och säljaren är borta. Huset har besiktats och köparen är nöjd. Affären är klar och huset är inte längre till salu!

Du kan naturligtvis kontakta vem som helst med ett bud på vederbörandes bostad men då måste Du sannolikt ta i! Låt oss säga att huset just sålts för 7m… Då kan kanske 10m eller 12m vara lämpligt att bjuda för att få den just tillträde köparen att backa.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 84 inlägg

SpjuteViking

Medlem
    Nu känns kanske en premie på cirka 50 procent eller mer inte helt rimlig. Särskilt inte i en fallande makrnad.

Släpp och gå vidare. Det finns inget du kan göra, utöver att kontakta köparen och bjuda över.

12. Q
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

Quando

Medlem
    poängen är inte exakta nivån utan att huset inte är till salu numera. Att någon skulle acceptera att backa för typ 300k är orealistiskt att tro. Att köpa ett hus som inte är på marknaden mot säljarens vilja bedömer jag är typ 50% överpris eller mer som behövs!

i sak håller jag förstås med. Glöm alltihop. Du kommer inte att få det här huset!

13. tusenlaxar
    Medlem · 2 inlägg

tusenlaxar

Medlem
    Jag tycker ändå att du ska säga i ett brev att du är intresserad, nu eller senare. Det kan ju hända saker för den familjen som kommer över en dag och de vill göra en snabb affär....Man vet aldrig. Har man inte frågat vet man inte, och har man inte försökt kan man inte vinna.

14. M
    Medlem · 11 inlägg

Månskensbyggare

Medlem
    Instämmer helt, igång med peppen här i tråden! :) Självklart inser alla, även TS, att chanserna är små men man vinner inget på att vänta eller sitta på kammaren och klura för länge. Kontakta dem allihop, säljaren-mäklaren-nya köparen, man vet ju aldrig! Hoppet är det sista som överger en och om platsen har den potential som ts upplever så bara kör! Agera på alla tänkbara fronter, såklart inom rimlighetens gränser :p Uppdatera gärna hur det gått sen!

15. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 2 712 inlägg
    nu vet vi ju inte vad det är för priser vi pratar om, men är det nått fjuttigt som några hundra tusen kronor så bjud en mille då om du känner att livet tar slut annars. Men är priset 4-5miljoner så kan det ju svida alt. vara omöjligt att ge det dubbla tex.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.