Byggahus.se

Ångläckage från diskmaskin - HJÄLP!

1. svantea
    Medlem · Stockholm · 40 inlägg

svantea

Medlem
    Har nyligen installerat en ny DM (helintegrerad AEG Favorit 86080 VI). När vi satte upp stänkskydd i glas på väggen upptäckte vi att det uppstår imma på insidan av detta ovanför DM då den är igång (torkning).

Drog ut DM och upptäckte stor fuktfläck i spånskivan under diskbänken samt att dämpmaterialet var alldeles fuktigt/blött. Körde maskinen och upptäckte att den läcker ånga på ovansidan vid ångutloppet. Utloppet är i plast och är ett rektangulärt rör anslutet till "kondensorn" (?) på maskinens vänstersida. Anslutningen är väldigt rapplig och verkar väldigt otät. Det finns en list i skumgummi som jag antar fungerar som vibrationsdämpare eller så, och INTE som tätning.

Servicetekniker var här idag men saknade alla ev. reservdelar. Han vill bl.a. täta anslutningen med byggsilicon, men jag undrar om det är bra i längden.

Någon som har haft liknande problem och vet hur det ska lösas?
    I min värld borde det vara en o-ring el.dyl. som tätar, och som kanske har gått sönder.
    Eller så är det något snäppfäste i plast som är defekt??

Redigerat 29 okt 2008 23:07
  2. svantea
    Medlem · Stockholm · 40 inlägg

svantea

Medlem
    Servicetekniker fixade härom dagen enl. förslag. Jag ringde dagen innan till Electrolux som tog reda på proceduren. De återkom efter diskussion med kvaitetschef (bra!) och meddelade att metoden var beprövad och bra. Jag fick dessutom en skriftlig utökad garanti på 10 år på detta jobb.

Mycket nöjd!

3. M
    Medlem · Kalmar län · 1 111 inlägg

MagnusSt

Medlem
    Imponerande kundvård...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.