Hej,

Jag flyttade tll USA för ett tag sedan, och upptäckte nu att de flesta brytare i huset har Z-wave stöd, så nu måste jag dyka ner i HA-träkset igen.

Jag har sedan tidigare ett hus och ett fritidshus i Sverige där jag använder med Vera Lite. Efter att ha brottats med den i drygt ett sekel tänkte jag att det är dags att starta på ny kula. Har då tittat på hubitat som verkar väldigt trevlig. Min tanke är att ha samma system i alla tre hus, för att göra det enklare att administrera.

Skrev ihop följande kravlista:

- Ska ej vara cloud baserad. (Instabil uppkopplnig i stugan)
- Ska klara z-wave och zig bee
- Gärna klara mysensors, då jag redan har en uppsjö av dessa
- Ska klara loggning utan extra hårdvara
-Ska kunna visa temperaturgrafer i dashboard
- Ska vara en färdig burk (har ej möjlighet att administrera en dator eller liknande i fritidshuset)
- Ska klara integration med ipkameror, gärna med Blue Iris.

Tittar jag på kravlistan så blir det tillbaka till Vera, Veraplus? Känns ångestladdat, men kanske bara att konstatera att man får ta för och nackdelarna, och hoppas på att minnet räcker i Vera plusen?

Hubitat sviker när det gäller loggingen, grafer, och stöd för mysensors. Jag har använt Imperihome för dashboards, vilket fungerar bra, en extra bonus är då att jag kan lägga in värden från olika controllers i samma dashboard. T ex utetemperatur för hemmet och stugan.

En annan sak som känns ångestladdat är att Veraplus har funnits på marknaden lääänge, känns fel att köpa den nu.

Domoticz på en rasberry.

P
Hade inte köpt Vera idag. Det är ju ny hårdvara på gång, fast under nya ägarens namn Ezlo tror jag.
Tror de nyligen skickade ut testprodukter till en beta grupp.
Sedan är ju frågan om de någonsin får fram en stabil mjukvara...

För köp precis just nu tycker jag att Homey känns mest kompetent. Vet ej hur det är med kamerastödet däremot.

Jag kör Home Assistant på en pi4, riktigt rapp och funkar bra med Zigbee. Zwave har jag inte testat men det skall ju också fungera. Graferna tar jag ut via grafana, det är oslagbart.

Jag har innan haft en vera (aldrig igen) samt en HC2. Ångrar inte en sekund att jag gått till HA efter flytt och nya prylar i väggarna

Är lite sen till festen, men kan bara hålla me TrollMann till 100%.
Kör en RPI4 med SSD och Docker. Använde Andreas video som startpunkt
(Hade också en Vera och den vill jag, precis som TrollMann aldrig se igen)

Själv har jag ett 15 tal z-wave enheter och har just köpt en ConBee II sticka för att nu kunna peta in Ikeas trådfri grejor..

• Gilla
Dudeish
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.