46 304 läst · 34 svar
46k läst
34 svar
Ångest för asbest, har rivit kök och rivit upp plastmattor
Nu när jag läst om riskerna med asbest får jag riktig magknip och ångest.
Jag känner mig riktigt dum nu för min okunskap om asbest att jag inte tog reda på något eller någon inte berättade för mig då. Som jag kan ha utsatt mig och min gravida fru för detta.
För 5 år sen köpte vi en lägenhet byggd 59 och en vän hjälpte mig riva ut kök med alla kökskåp och kakel och byggde sen upp nytt ikeakök.
I sovrummet rev vi upp linoleummattan och de gamla tapeterna. Under mattan var det svart lim som vi ångade bort med tapetborttagare. Sen lade vi parkettgolv och målade väggarna.
Jag har ingen aning om vi har asbest i lägenheten. Tänk i alla år isåfall, som det spridit sig runt! Jag får sån ångest vet inte vad jag ska ta mig till?? Hur kan jag nu utan några prover från mattbitar bekräfta om det finns eller inte? Ringa saneringsfirma? Vad kan det kosta? Ska vi hälsoundersöka oss båda?
Snälla hjälp mig bekräfta eller helst stilla min oro
//Oroliga Davey
Jag känner mig riktigt dum nu för min okunskap om asbest att jag inte tog reda på något eller någon inte berättade för mig då. Som jag kan ha utsatt mig och min gravida fru för detta.
För 5 år sen köpte vi en lägenhet byggd 59 och en vän hjälpte mig riva ut kök med alla kökskåp och kakel och byggde sen upp nytt ikeakök.
I sovrummet rev vi upp linoleummattan och de gamla tapeterna. Under mattan var det svart lim som vi ångade bort med tapetborttagare. Sen lade vi parkettgolv och målade väggarna.
Jag har ingen aning om vi har asbest i lägenheten. Tänk i alla år isåfall, som det spridit sig runt! Jag får sån ångest vet inte vad jag ska ta mig till?? Hur kan jag nu utan några prover från mattbitar bekräfta om det finns eller inte? Ringa saneringsfirma? Vad kan det kosta? Ska vi hälsoundersöka oss båda?
//Oroliga Davey
Det är inte så mycket du kan göra nu i alla fall. Jag misstänker att det mesta redan har försvunnit med ventilationen och vädringen. (om det nu var asbest). Det går inte heller att kontrollera om ni har hälsoproblem pga den asbestkontakten och även om ni skulle dö i cancer är det väldigt svårt att påvisa ett samband.
Lev, oroa dig inte och kolla lite bättre nästa gång (eller flytta in i en nyare lägenhet nästa gång)
Lev, oroa dig inte och kolla lite bättre nästa gång (eller flytta in i en nyare lägenhet nästa gång)
I kök och kakel är det sällan något som innehåller asbest och det handlar då om en "korttidsexponering" om det skulle ha funnits något.
Asbest är ju damm som virvlar upp och svävar omkring i luften när du river det. Asbest som material är inte farligt bara om man bryter sönder det.
Tapeterna är heller inget att oroa sig över. I limmet kan det ha funnits asbest men om ni ångade bort det istället för att slipa eller hacka har ju fibrerna bundits med fukt och därför har ni i så fall (om det ens fanns asbest i limmet) fått en mycket mindre exponering.
Det finns flera studier på asbest och påverkan på cancer och de är alla överens om att du behöver utsättas för höga doser under lång tid för att det ska ge påverkan. T.ex. elektriker, byggare som håller på med stambyten etc. är i riskzonen. Inte du som renoverat EN lägenhet under några veckor!
Asbest är ju damm som virvlar upp och svävar omkring i luften när du river det. Asbest som material är inte farligt bara om man bryter sönder det.
Tapeterna är heller inget att oroa sig över. I limmet kan det ha funnits asbest men om ni ångade bort det istället för att slipa eller hacka har ju fibrerna bundits med fukt och därför har ni i så fall (om det ens fanns asbest i limmet) fått en mycket mindre exponering.
Det finns flera studier på asbest och påverkan på cancer och de är alla överens om att du behöver utsättas för höga doser under lång tid för att det ska ge påverkan. T.ex. elektriker, byggare som håller på med stambyten etc. är i riskzonen. Inte du som renoverat EN lägenhet under några veckor!
Dessutom är det väl i princip enbart rökare som har avlidit till följd av det.anders07 skrev:I kök och kakel är det sällan något som innehåller asbest och det handlar då om en "korttidsexponering" om det skulle ha funnits något.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
En enstaka exponering som det handöar om här, ger ingen mätbar ökad risk för asbest relaterad cancer. OM det vore så att en så liten exponering var "farlig", dvs. OM den skulle ge en märkbar ökning av risken, så skulle oerhört många människor i Sverige drabbas, som har utsatts för liknade exponering massor med gånger. I princip skulle alla som arbetet på byggen de senaste 60 - 70 åren haft en hög dödlighet i asbest relaterade sjukdomar.
De grupper där man kunna konstatera ett tydligt samband mellan exponering för asbest och de speciella cancerformer som asbest anses orsaka, är grupper som utsatts för exponering i stil med att dagligen under många år stå och såga i asbest helt utan skyddsutrustning.
Sedan hittar man en del människor som får samma speciella asbest relaterade sjukdomar, utan att man ser ett samband med extrem exponering. Men slår man ut de fallen på alla som utsatts för "bara lite" asbest så blir risken oerhört liten, inte mätbar.
Det länkades här till en artikel som hävdar att fallen av asbest relaterad cancer ligger kvar på samma nivå som innan asbest förbjöds, och att även unga som aldrig utsatts för ökad exponering drabbas.
Den enda logiska förklaringen på det som jag ser det, är att det finns någon annan källa till samma cancertyp som kommit till användning på senare år.
De grupper där man kunna konstatera ett tydligt samband mellan exponering för asbest och de speciella cancerformer som asbest anses orsaka, är grupper som utsatts för exponering i stil med att dagligen under många år stå och såga i asbest helt utan skyddsutrustning.
Sedan hittar man en del människor som får samma speciella asbest relaterade sjukdomar, utan att man ser ett samband med extrem exponering. Men slår man ut de fallen på alla som utsatts för "bara lite" asbest så blir risken oerhört liten, inte mätbar.
Det länkades här till en artikel som hävdar att fallen av asbest relaterad cancer ligger kvar på samma nivå som innan asbest förbjöds, och att även unga som aldrig utsatts för ökad exponering drabbas.
Den enda logiska förklaringen på det som jag ser det, är att det finns någon annan källa till samma cancertyp som kommit till användning på senare år.
Om vi ändå spekulera, kan jag också försöka hitta en förklaring till fenomenet. Allt hempulande och illegal dumpning av asbest gör att det finns höga bakgrundskoncentrationer asbestfibrer i luften som man andas in hela tiden.hempularen skrev:Det länkades här till en artikel som hävdar att fallen av asbest relaterad cancer ligger kvar på samma nivå som innan asbest förbjöds, och att även unga som aldrig utsatts för ökad exponering drabbas.
En låg dos för en stor grupp ger då antagligen samma effekt som en hög dos för en liten grupp.
det är den enda logiska förklaring som jag kan se (men jag är ingen expert)
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nej, vi hade en ständig exponering av låga doser ifrån alla bromsar på bilar tidigare. Bromsbeläggen släppte ifrån sig asbestfibrer varje gång du bromsade. Jag har väldigt svårt att tro att felaktig asbesthantering idag, skulle ge mer bakgrundsexponering än samma felaktiga, men då lagliga rivning av asbest plus utsläppen från bromsar på den tiden.
Jag menar att utsläppen från dagens olagliga/felaktiga hantering vid rivning, måste vara mycket mindre än från dåtidens normala rivning helt utan skyddsåtgärder, tillsammans med den tidens normala nybyggnation av asbesthaltiga byggnader, helt utan skydd. Och med bilarnas bromsar som "bonus".
Jag menar att utsläppen från dagens olagliga/felaktiga hantering vid rivning, måste vara mycket mindre än från dåtidens normala rivning helt utan skyddsåtgärder, tillsammans med den tidens normala nybyggnation av asbesthaltiga byggnader, helt utan skydd. Och med bilarnas bromsar som "bonus".
Redigerat:
du har säkert andats in mera asbet när du åkt i stockholmstunnelbanesystemDavey80 skrev:Nu när jag läst om riskerna med asbest får jag riktig magknip och ångest.
//Oroliga Davey
Hela din spekulation brister på den där punkten med fibrer i luften... Sedan så är inte problemet med illegal dumpning av asbest så stort...harry73 skrev:Om vi ändå spekulera, kan jag också försöka hitta en förklaring till fenomenet. Allt hempulande och illegal dumpning av asbest gör att det finns höga bakgrundskoncentrationer asbestfibrer i luften som man andas in hela tiden.
En låg dos för en stor grupp ger då antagligen samma effekt som en hög dos för en liten grupp.
det är den enda logiska förklaring som jag kan se (men jag är ingen expert)