Byggahus.se

Ång spärr tak

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hallo, håller på och bygger badrum i källaren,skall sätta innertak och undrar om man behöver sätta någon ångspärr typ plast innan man monterar dom folie klädda spånskivorna??Takhöjden är inget att skryta med 205cm det sitter en pax 231 monterad som ska fixa den värsta fukten.Några förslag för eller nackdelar med eller utan plast??

2. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, ingen plast.

3. B
    Medlem Nivå 5
    Jag hoppar på den här tråden!

Själv bygger jag i badrummet på övervåningen. Ovan taket finns den kalla vinden. Det finns vindpapp i taket sedan tidigare. Ska jag använda plast eller inte?

jon_h;
    Varför inte plast i taket? -räcker det med våtrumsfärg i taket i stället för plast eller vad?

Jag tycker att det känns osäkert utan plast i taket, då ångbelastningen just där borde vara väldigt hög.

Tacksam för hjälp! Mvh. Kim

4. v-g
    Medlem Nivå 13
    Det finns massor av liknande inlägg/trådar och det som brukar rekommenderas är gips målat med våtrumsgrund och sen våtrumsfärg.

Plast ovanför någon slags fuktkänsligt material är som att be om problem.

5. J
    Medlem Nivå 15
    Och framför allt ska man aldrig ha plast mot andra varma utrymmen, som i trådstartarens fall, det är mot ytterväggar eller vindsbjälklag man ibland plastar.

Har du diffusionsplast i huset idag? I så fall lämnar du kvar den. Men att bara sätta i vissa delar av huset är ganska meningslöst och till och med förenat med risker ibland. Ska man ha plast så ska den sitta i hela huset, och vara tät, vilket är så gott som omöjligt att åstadkomma i ett befintligt hus. Kör på ett tätt gipstak med våtrumsfärg, och se till att ventilationen är bra.

6. A
    Medlem Nivå 5
    Jaha...nu har jag ju plastat mot taket (ett mellanbjälklag, sågspån) däremellan en luftspalt på ca 20cm och sen ett pärlspånt innertak. En frånluftsventil med en hygrostatstyrd forcering. Verkar detta åt helsike...?

mvh
    Abbe

7. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, inte åt helsike. Helt onödigt, men det bör sannolikt inte ställa till med några problem.

8. B
    Medlem Nivå 5

OK

Tack för era svar! Då skippar jag plasten

Mvh. Kim