Byggahus.se

Ang. Modulenthus avtalsförfarande

1. C
    Medlem · 4 inlägg

CaLin

Medlem
    Hej

Hittade en tomt som såldes via Modulenthus och bestämdes oss efter ett par möten med att gå vidare med ett Dalby 3. Blev då ombedda av vår säljare att skriva under ett entreprenadavtal för att "låsa våra priser". Vi är dock skeptiska till att skriva under detta avtal pga att

1. Den intressanta tomten är inte avstyckad och saknar bygglov och tillstånd för avlopp. (detta behöver väl iofs inte betyda så mycket)

2. Entreprenadavtalet Bilaga 2 punkt 5.1  "Avtalat pris gäller om den i leveransavropet avtalade tillträdesdagen infaller inom sex månader från datum för beställarens underskrift av entreprenadavtalet" och vidare i Bilaga 2 punkt 5.2: "Snarast efter det att beställaren inkommit med leveransavrop, räknar entreprenören fram den slutliga kontraktssumman"  Detta tolkar vi som att den offert/kalkyl vi fått inte säger något eftersom priset ändå kommer att ändras.

3. I Bilaga 5 står väldigt detaljerat vad vi i egenskap av köpare skall ansvara för innan husmontage. Det framgår att vi har ansvar för att se till att det finns en framdragen väg som är tillräckligt bred, att el, tele och VVS är framdraget osv. Dock står det i offerten att allt ovanstående ombesörjs av Modulenthus.

4. I vår offert står det att kakel o klinkers ingår i alla våturymmen. I Bilaga 4 står det svetsad plastmatta och svetsad plastväggmatta.

5. Vår säljare påstår att Entreprenadavtalet inte är bindande på något sätt, vilket styrks av Bilaga 2 punkt 10
    paragraf 4. Dock framgår det i punkt 13 att en uppsägning från vår sida innebär att Modulenthus tar ut en ersättning  på 10 procent av köpesumman.

6. I Entreprenadavtalet står också att avtalet övertrumfar alla tidigare överenskommelser.

Till detta bör också tilläggas att vår säljare vägrar besvara våra frågor skriftligen, och om man frågar honom muntligen så säger han att "ja det kanske är formulerat så i avtalet, men det är i praktiken så att *diverse säljsnack*.

Vore trevligt att få era synpunkter på detta.

2. M
    Medlem · 195 inlägg

Modulenthus

Medlem

Re: Ang. Modulenthus avtalsförfarande

Hej CaLin!

Jag ger gärna synpunkter på din text muntligen. Det jag önskar är att Du kontaktar mig per telefon 0451-470 00. På så sätt kan du och jag få en gemensam helhetsbild.

mvh
    Christian Jönsjö
    Säljstöd Modulenthus

3. N
    Medlem · 68 inlägg

Nojan

Medlem

Till Christian,

Det är väldigt trevligt att du svarar på inläggen, men det är väldigt tråkigt att alla dina svar går ut på att du vill att man skall ringa upp dig.
    Ett forum med många läsare som vill jämföra svar ifrån olika husleverantörer kan lätt ge uppfattningen att modulenthus svarar inte på några frågor ...

Det är iaf den uppfattning jag har fått ..

/Stefan

4. M
    Medlem · 195 inlägg

Modulenthus

Medlem

Hej Stefan,

tack för dina synpunkter.

Som jag ser det är just denna del av bygga hus-forum ett sätt för alla husleverantörers kunder - befintliga och potentiella - att på ett mer eller mindre anonymt sätt fråga, informera eller rent av kritisera. När jag som sitter på andra sidan tangentbordet läser mellan raderna i just detta fall får jag upp frågeställningar som jag som representant för Modulenthus vill kunna fråga om utan att behöva hantera det anonymt.

Bara som ett exempel:
    Eftersom CaLin i punkt 3 hänvisar till avtalstext som omnämner kundes skyldighter i samband med förberedelse av tillträde till tomt och dessutom fått till sig att detta ombesörjes av modulenthus kan det vara så att vår säljrepresentant offererar detta som en sidoentreprenad, t ex vid ett tomt köp direkt av säljaren.

mvh
    Christian Jönsjö, Säljstöd

5. R
    Medlem · 9 inlägg

Ricke

Medlem

Av erfarenhet så kan jag väl förstå Christian i detta och tänk om något "löfte" från Modulenthus skulle finnas skriftligt... vilken juridisk mardröm skulle inte det kunna bli.

Har själv fått priser muntligen från både Modulenthus och dess säljer som senare ändrats, så jag förstår verkligen varför man inte svarar på något offentligt och absolut inte skriftligt. Svar får ni och kommer kanske vara nöjda med dom när ni ringer men lite inte på att de står sig hela vägen...

Till Christian!
    Vill du att jag ringer så bara nämn det här så ska jag ringa och meddela dig min postadress så du kan höra av dig.

6. dobermann_brutal
    Medlem · 15 inlägg

dobermann_brutal

Medlem
    Tips, ha så mycket skriftligt som möjligt. Det har jag lärt mig med kontakt med Modulent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.