Byggahus.se

Ånej, spacklet syns som ljusa fläckar under lacken

1. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem
    Vi har slipat gammal ekparkett (från 50-talet) i hela nya lägenheten. Har köpt ett spackel "fugemasse" från bauhaus där man tillsätter slipdamm för att få rätt nyans. Det står tom på burken att den smäler in i golvet och att det inte ska bli nån färgskillnad. Vi spacklade en massa skador och glipor i den (gaml) parketten. Efteråt slipade vi på aktuella ställen, färgen smälte i detta torra tillstånd bra in.

Nu har vi lackat med grundlack och det syns stora ljus fläckar. Dvs i området runt omkring hål och skarvar, där man skrapat av med spackelspaden och sedan slipat hela detta området.

Varför blev det så! Vad ska jag göra? Det finns inte slipmån kvar att slipa av golvet en gång till. :'(

Vad kan jag ställa för krav på återförsäljare?

2. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

Re: Ånej, spacklet syns som ljusa fläckar under la

Nu har jag pratat med Bauhaus, som ska prata med importören eller vad det var. OM det är fel på spacklet, vad kan man då kräva? Tråkigt nog finns det ingen slipmån kvar på vår fina gamla ekparkett...

3. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Ni slipade väl hela ytan efter spackling och ilagningar, innan lackeringen, eller ...???

4. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

Först slipade vi hela golvet, som var mycket slitet. Därefter kunde man se var spackling behövdes. Spacklade, lät torka och slipade de spacklade områdena. Så långt såg det perfekt ut, jämn yta, onödigt spackel bortslipat, exakt samma nyans (som är själva poängen med detta spackel). När golvet lackades framträdde en ljus spökskugga över det spacklade områdena. Det är alltå inget tjockt lager spackel man ser, det ser snarare ut som om träet har blivit missfärgat innan spacklet slipades. :(

Enligt Bauhaus känner inte importören till problemet.

5. D
    Medlem · 500 inlägg

Jag tror jag förstår vad du menar. Ungefär som då man slipat någon möbel som varit lackad och en del lack faktiskt fortfarande ligger kvar inuti trät, som sedan gör att nytt lack inte tränger in likadant överallt och ger homogen färg. Kommer någon på en lösning så skall jag med tacksamhet ta emot den.

Det enda jag kan tänka på är att försöka lösa upp lacken och på så vis kunna ta bort den (utan slipning alltså).

6. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

dogen, ja dina och mina fläckar ser nog likadana ut. Det som irriterar mig så otroligt är ju att jag har använt spacklet enligt instruktionerna. Det är till för att smälta in färgmässigt iom att man blandar det med slipdammet från golvet. Det står tom på burken. Det SKA gå att lacka på.

Tyvärr tror jag inte att det blir snyggt att lösa upp lacken på alla dessa fläckar...

Har någon av er här inne förslag på vad jag kan be tillverkaren om? Att tex få pengarna för spacklet tillbaka skulle ju vara en ren förolämpning, då min fina gamla stavparkett nu är fläckig... :-/

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 019 inlägg

hempularen

Moderator

Det kan ju vara så att när solljuset har fått göra sitt under några månader så jämnas färgerna ut.

8. P
    Medlem · 12 inlägg

parkett

Medlem

Hej! Golvsliparn.
    Detta tips bör följas. Såhär skulle vedebörande handlat. Slipar hela golvet med (golvslip) korn 36. sen spacklar man skador mm. Slipar med korn 60 (Hela Golvet).
    Kantar med (Kantmaskin) Korn 50. Avslutar slipningen med korn 120 (Hela Golvet).
    Därefter strykes lack eller olja ut. Då skulle spacklet på parketten ej synas.

9. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

parkett, tack för ditt svar! Synd att detta inte framgick av förpackning eller säljare att golvet skulle slipas med golvslip efteråt. Jag har tidigare slipat parkettgolv och har då använt syntetiskt ekfärgat spackel, som läggs på efter slipningen (har bara fixat till gamla parkettgolv där skador finns). Det blev bra! Jag har dock läst att ett sådant spackel kan ändra färg med tiden och fick tipset att istället använda ett spackel som man blandar med slipdammet istället.

På förpackningen står bara (inget på svenska)
    "Ingen farveforskel. Slibestövet patinerer fugen sammen med parketten. /.../ Vid normal fugebredde kan slibning ske efter ca. 30 min. /.../ Efter finishslibning kan overfladen behandles med lak eller olie"

För att vara extra tydlig, det är alltså inget spackel syns på parkett (jag slipade alla spacklade ställen med hörnslip) utan det är som om träet är missfärgat ljusare.

Återförsäljaren har frågat importören om problemet, och han sa inget om att det skulle efterslipas med golvslip. Han undrade bara om vi hade haft i tillräckligt med slipdamm (ja!) och om vi hade lackat innan det torkat (nej!).

Så vad ska jag göra/kräva?

10. D
    Medlem · 500 inlägg

Jättesvårt... men fläckarna du talar om. Är det alltså över hela området du spacklat. Dvs... säg att man spacklar skruvhål i gips så blir det som en liten fyrkantig fläck med spackel, även fast man drar bort överflödet noggrant. Är det sådana fläckar som syns eller har det som sugits ut i trät på något vis runt skadorna du spacklat? Om det är fyrkantiga spackelfläckar så borde det ju gå att slipa mer och sedan lacka om just där. Då handlar det nog bara om att spackel fortfarande är kvar i porerna och blockerar lacket från att tränga in och färga golvet lika mycket där som där du inte har något spackel alls. Det låter helt klart som att det kunde lösa problemet. Beroende på hur djupt spacklet trängt in i trät så kan det krävas en hel del slipning. Testa på ett ställe där du har en fläck. Slipa ordentligt (gärna på ett ställe som inte syns så väl, t ex under möbel eller matta, bara för säkerhets skull) och lacka om. Det _måste_ gå. Frågan är som sagt hur långt det trängt in. Inte kul om man måste göra en stor grop i golvet för att nyansen skall bli densamma.

Nu när jag läser ditt sista inlägg så måste jag fråga: slipade ni inte med golvslip (läs: slipat _mycket_) efter spacklingen över hela golvet? Om det stod så på förpackningen så är det förmodligen därför det blivit fläckar och tas bara bort genom att slipa allt igen. Problemet är bara att du förmodligen får dras med ännu större färgskiftningar eftersom du nu även har lack som trängt in olika långt i golvet beroende på densitetsskillnader. Slipar du igen och inte tillräckligt kommer du få skiftningar, inte bara på spacklingarna, utan fläckvis över hela golvet.

Tipset är att testa slipa ordentligt på något lämpligt ställe så du verkligen får bort allt spackel och lacka om just där. Färgskiftningen beror ju på att spacklet hindrar lacken från att sugas in jämnt över hela golvet. Lycka till och berätta hur det går! Lägg gärna upp en illustrerande bild så man får se hur det ser ut nu.

11. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

dogen, tack för ditt svar! Nej, det stod inte på förpackningen att det skulle efterslipas med golvslip. Det som står är det jag har citerat ovan (på danska). jag har som sagt gjort en liknande helrenovering av ett gammal parkettgolv tidigare, med ett annat spackel. Säljaren berättade den gången att man skulle applicera efter slipning med golvslip.

Det är såå svårt att beskriva fläckarna. Inte heller kan jag använda din liknelse så mycket heller, eftersom jag aldrig har spacklat just skruvhål i gips.

Tänk dig en springa i parketten på 1 mm x 200 mm. Golvet är slipat med golvslip och är därför helt slätt förutom springan. Jag spacklar springan och drar av. Det torkar. Tittar man noga ser man nu spackel i springan. Ovan på trägolvet ser man (om man tittar noga) ett tunt lager spackel på vissa ställen,  det smälter in perfekt färgmässigt i torrt tillstånd. Men självklart finns där en tunn rest av spackel. När det torkat slipar jag alla spackade ställen med hörnslip, så långt som spackelspaden har nått. Resultatet ser perfekt ut tills jag lackar. Då framträder ljusa fläckar över spacklade ställena, ungefär så breda som spackelspaden.

Fläcken ser alltså ut som det olackade träet gjorde innan, med ådringar och allt. Det ser INTE ut som en spackelfläckar, med homogen färgnyans.

Det är allså inte så att jag har lämnat spackel i egentligen mening ovanpå golvet, utan som någon förklarade ovan så är det som om spacklet har trängt ned i träet och hindrar det från att ta upp lack just där.

Det skulle kanske hjälpa att ta bort lacken och slipa bort trä, men jag tror att det blir fult med gropar. Gissar att de syns tydligt i släpljus? Man måste ju lacka över, så det blir många lager lack som överlappar varandra delvis. Tyvärr har jag varit så "duktig" att jag har gjort ovanstående procedur på en massa olika ställen. Där jag bor nu har jag renoverat den gamla stavparketten likadant (fast med annat spackel) med otroligt bra resultat. Delsvis för att jag noga spacklat och slipat på många ställen.

Visst, några av er tycker att jag har gjort helt fel. Men ska inte detta framgå på burken, och gärna på svenska? ELLER i instruktioner vid sidan av? Speciellt eftersom detta spackel är TILL FÖR att smälta in fullständigt färgmässigt.

12. D
    Medlem · 500 inlägg

Okej, så man kan konstatera att det då blivit 'fel' färg just där spacklet har varit. Då finns det nog ingen annan utväg än att försöka slipa bort det ordentligt just vid dessa ställen, för jag antar att du inte vill slipa allt igen. Jag tycker inte att du har gjort fel. Det är inte så lätt att veta hur mättat trä är med lack och diverse. Det kan se perfekt ut då man just slipat i torrt tillstånd. När man sedan lackar får man som regel oväntade överraskningar då varenda litet spår av gammal lack som trängt in djupare än på övriga ställen, rester av lim som man tycker att man tvättat bort ordentligt osv osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.