Hej, har ändrat lite på planlösningen för Alto,
vad tycker ni?

• alto_3_alt_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag börjar med en fråga: Det lilla sovrummet brevid tvättstugan. är det bara tänkt som gästrum eller dylikt. Lite opraktiskt med ett barn där som vill sova och sen behöver man tvätta den kvällen.

Det var en väldigt lång väg att gå med matkassarna om dessa kommer in genom huvudentreen

Jag tycker det ser trångt ut kring matbordet och dörren in till tvättstugan, blir det risk för problem att ta sig in/ut då någon sitter vid matbordet?

/A

Måste nog också gnälla lite...

* Frysen går inte att öppna. Fel på ritningen kanske?

* Ska entrén vara vardagsingång? Isåfall är det nog trist att behöva gå genom kapprum och hall, med väta och grus, för att komma till föräldrasovrummet.

* Barnrummen känns alldeles för små.

* Tvättstugan känns alldeles för liten. Saknar arbetsbänk att vika/sortera kläder, tvättkorg, strykning och mangelplats.

Hej!

Jag tycker också att planlösningen är krånglig och rörig på något vis. Framför allt att det bara finns en väg till alla ställen. Trots den stora ytan och oregelbundna formen så finns det ingenstans där man kan gå runt eller välja olika vägar. Det brukar vara viktigt för att en planlösning ska kännas bra tycker jag. Speciellt om den är så här stor.

Sovrummen och våtutrymmena är spridda i alla väderstreck. Blir det inte dyrt med rördragning? Jag skulle försöka samla våtutrymmena av ekonomiska skäl. (Har just köpt avloppsrör och vattenledningar till vår källare. Inte billigt.)

Fundera på husets funktioner. Hur kommer ni ofta att gå? Hur kommer ni ofta att bära saker? Törs ni sitta och bada i badkaret längst upp om barnen leker i allrummet längst ner. Helt obefintlig kontakt mellan dessa rum ju!

Nu ser det nästan ut som tre olika lägenheter med ett gememsamt kök och vardagsrum.

/pinebar

När du säger det så spretar ju onekligen väggarna iväg åt alla håll. Ett mer lådformat hus ser tråkigare ut men ger mer yta för samma mängd vägg och de kostar ju att bygga och att hålla varma

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.