Hej, nyfiken på om de finns några exempel vad som händer om någon köpt en fastighet med tex maskinhall/verkstad och sedan blir anmälda för de använt de som förvaring/garage för vanliga fordon? Måste ju ske att någon köper en fastighet med en maskinhall men sedan förbjudet enligt detaljplan att få bygglov för att använda de som privatperson.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om du har en maskinhall kan du förvara vad du vill i den om inte försäkringsbolaget tycker annorlunda. Men om du använder den som förråd/garage till dina privata saker och inte i företag får du inte renovera utan att betala moms. Sen hur många som bryr sig om detta är en annan sak.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tänker du anmäla någon, eller du blivit anmäld?

Jag ser inte riktigt att det skulle vara fel att använda en maskinhall som garage.

Nej jag tänker varken anmäla någon eller orolig för anmälas. Inte värre än att jag fpr flytta ut icke lantbruksgrejerna om någon skulle tycka så. Men läser man så är de ändå rätt tydligt att de som är bygglovsfria ekonomibyggnader ska vara ägnat lantbruker. Ändrar man användning så krävs bygglov. Sen att de i praktiken inte brys sig om ifall man ändrar till privata grejer kanske gör att inget riktigt exempel finns på vad som händer.

Första googlingen visade en kommun sida som påstår följande :
Ändra användningen av en ekonomibyggnad kräver bygglov
Om användningen av en ekonomibyggnad ändras till t.ex. bostad, vinterförvaring av husvagnar, gäststuga, garage för personbilar, gårdsbutik eller annan användning krävs bygglov.

Det här är ett typiskt tillfälle där man inte väcker den björn som sover.

• Gilla
Conorcccc och 12 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Nej jag tänker varken anmäla någon eller orolig för anmälas. Inte värre än att jag fpr flytta ut icke lantbruksgrejerna om någon skulle tycka så. Men läser man så är de ändå rätt tydligt att de som är bygglovsfria ekonomibyggnader ska vara ägnat lantbruker. Ändrar man användning så krävs bygglov. Sen att de i praktiken inte brys sig om ifall man ändrar till privata grejer kanske gör att inget riktigt exempel finns på vad som händer.
Tänk, jag skulle se det som fortsatt användning om jag köpte en fastighet med maskinhall som används som garage, att ändra användning till förvaring av lantbruksmaskiner är kanske anmälningspliktigt?

• Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lodin92 skrev:
Hej, nyfiken på om de finns några exempel vad som händer om någon köpt en fastighet med tex maskinhall/verkstad och sedan blir anmälda för de använt de som förvaring/garage för vanliga fordon? Måste ju ske att någon köper en fastighet med en maskinhall men sedan förbjudet enligt detaljplan att få bygglov för att använda de som privatperson.
Det som händer är att tillsynen efter veckor till månader gör ett besök och undersöker hur du använder byggnaden. De hör vanligen av sig innan via post och anger datum och tid, de behöver ju att du öppnar dörren.

Sedan skriver tjänstemännen en tjänsteanteckningar gällande vad de noterar. Finns då dina privata saker där så tar de troligen foto på det.

Efter ytterligare några veckor så får du ett brev där du får veta deras första bedömning. Om de bedömer att du har tagit byggnaden i bruk som ett garage utan startbesked och de bedömer att det är en väsentligt annan användning än den senast kända så skriver de det. De uppmanar dig att rätta, d v s sluta använda byggnaden för det väsentligt annorlunda ändamålet.

Om du inte gör det så tar efter några veckor kommunens byggnadsnämnd beslut att påföra dig en byggsanktionsavgift. Den måste du betala ganska snart, även om du överklagar. Kommunen kommer troligen också att ta ett beslut om ett rättelseföreläggande på samma byggnadsnämndsmöte där du instrueras att sluta använda byggnaden för det nya ändamålet och skicka in bevis på detta, kanske foton på att du har tömt byggnaden från dina prylar.

Om du nu inte följer detta så spetsar de föreläggandet med ett rullande vite och driver till framåt tills de ger upp.

om du tar tagit en byggnad i bruk utan startbesked trots att de

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Tänk, jag skulle se det som fortsatt användning om jag köpte en fastighet med maskinhall som används som garage, att ändra användning till förvaring av lantbruksmaskiner är kanske anmälningspliktigt?
Du kan läsa här vad som i praxis anges vara ett väsentligt annat ändamål:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/annat/

Det är lite krångligt. Om man håller sig inom bostadsändamål så är det ingen ändring. Du kan t ex ändra till privata ditt garage som hör till bostaden till ditt förråd på din bostadsfastighet. Men om du tar en verksamhetslokal i bruk för bostadsändamål så är det vanligen en väsentlig ändring.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan läsa här vad som i praxis anges vara ett väsentligt annat ändamål:

[länk]

Det är lite krångligt. Om man håller sig inom bostadsändamål så är det ingen ändring. Du kan t ex ändra till privata ditt garage som hör till bostaden till ditt förråd på din bostadsfastighet. Men om du tar en verksamhetslokal i bruk för bostadsändamål så är det vanligen en väsentlig ändring.
Och om förre ägaren använde maskinhallen som garage för personbil och man själv fortsätter att parkera likadant som tidigare ägare?

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Och om förre ägaren använde maskinhallen som garage för personbil och man själv fortsätter att parkera likadant som tidigare ägare?
Då var det att olovligt att ta byggnaden i bruk för detta ändamål. Har det pågått i mer än 10 år så är den nya användningen preskriberad och tolereras av samhället. Senast kända användning är då garage och inte maskinhall.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jaha..

Jag tyckte att användning för att parkera traktor (maskinhall) eller en personbil är väl samma användning? Eller borde man söka tillstånd om man byter från att parkera en Saab till Volvo i sitt garage hemma också? "Det där är ju ett Saab garage, det är något helt annat än ett Volvo garage".

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jaha..

Jag tyckte att användning för att parkera traktor (maskinhall) eller en personbil är väl samma användning? Eller borde man söka tillstånd om man byter från att parkera en Saab till Volvo i sitt garage hemma också? "Det där är ju ett Saab garage, det är något helt annat än ett Volvo garage".
Det är väl inte själva parkeringshändelsen utan mer ändamålet med byggnadens användning. I det ena fallet så är ändamålet en lokal för jord- och skogsbrukets maskiner, deras förvaring och underhåll. I det andra fallet är det ett bostadskomplement för att förvara den privata bilen vid hemmet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl inte själva parkeringshändelsen utan mer ändamålet med byggnadens användning. I det ena fallet så är ändamålet en lokal för jord- och skogsbrukets maskiner, deras förvaring och underhåll. I det andra fallet är det ett bostadskomplement för att förvara den privata bilen vid hemmet.
Detta händer Enbart i Sverige ! Hur lyckas vi komma på så totalt idiotiska regler/lagar?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta händer Enbart i Sverige ! Hur lyckas vi komma på så totalt idiotiska regler/lagar?
The sky is the limit!

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.