Hej! Fick tillträde till ett nytt hus i förra veckan. Det står en bergvärmepump som är 3-4 år gammal installerad, IVT Greenline E11.
Jag kan väldigt lite om bergvärmepumpar. Märkte att vår elförbrukning var rätt hög, vilket iofs inte är konstigt med ett stort och gammalt hus. Inomhus var det 24 grader, vilket var skönt men kostar pengar.
Men jag provade att knappa på pumpen och sänkte temperaturen från 20 till 16 grader eftersom vi skulle åka därifrån och vara borta i någon vecka.
Gjorde jag rätt enligt bilderna? Den sista bilden var temperaturerna efter några timmar. Jag vet inte riktigt hur jag ska utläsa all info, får se om jag kan gå nån kurs… 😅
Finns det nån annan fiffig lösning för när man ska vara borta ett tag?
Jag kan väldigt lite om bergvärmepumpar. Märkte att vår elförbrukning var rätt hög, vilket iofs inte är konstigt med ett stort och gammalt hus. Inomhus var det 24 grader, vilket var skönt men kostar pengar.
Men jag provade att knappa på pumpen och sänkte temperaturen från 20 till 16 grader eftersom vi skulle åka därifrån och vara borta i någon vecka.
Gjorde jag rätt enligt bilderna? Den sista bilden var temperaturerna efter några timmar. Jag vet inte riktigt hur jag ska utläsa all info, får se om jag kan gå nån kurs… 😅
Finns det nån annan fiffig lösning för när man ska vara borta ett tag?
Nej, det stod 20 grader på pumpen (första bilden) men termometern i huset visade 24 grader. Okej, det var en termometer från Biltema så den har väl en viss felmarginal, men det var väldigt varmt.C cpalm skrev:
Bild 3 visar hur det såg ut på displayen när jag skulle ändra (kl 10:30), ska jag tolka det som 10,5 grader utomhus och 41 grader i elementen i huset?
Jag sänkte till 16 grader. Efter ett par timmar (kl 13:59, bild 4) såg det annorlunda ut.
Rotar runt på youtube efter instruktionsfilmer men hittar inget ännu som tar upp detta.
Misstänkte det...C ConnyN skrev:
Det betyder att värmekurvan inte är rätt injusterad.
Vilket i sin tur kan betyda att när det blir rejält kallt i vinter kanske du får 16 grader i huset.
Det var precis likadant på vår IVT när vi köpte huset. På tok för varmt på hösten och på tok för kallt på vintern.
Det gjorde ett ganska rejält avtryck på elräkningen efter att vi korrigerade detta.
Det första viktiga att förstå är att värmepumpen inte faktiskt mäter rumstemperaturen om den inte är kompletterad med en rumsgivare. Att rumstemperaturinställningen presenteras som ett absolut värde är bara för att göra det lite mer användarvänligt. Det är kurvan som styr förhållandet mellan utetemperatur, radiatorernas temperatur och därmed rumstemperaturen. När du ändrar rumstemperatur-inställningen 1 grad så förskjuts kurvan 3 grader, det är allt denna inställning gör (när rumsgivare saknas).
Korrekt.C ConnyN skrev:
Kanon, stort tack! Känns som att vi ska checka läget med lämplig firma och se om de kan hjälpa oss med injusteringen. Tidigare ägare hade inte rört något alls, så helt katastrof har det förhoppningsvis inte varit.C cpalm skrev:Misstänkte det...
Det betyder att värmekurvan inte är rätt injusterad.
Vilket i sin tur kan betyda att när det blir rejält kallt i vinter kanske du får 16 grader i huset.
Det var precis likadant på vår IVT när vi köpte huset. På tok för varmt på hösten och på tok för kallt på vintern.
Det gjorde ett ganska rejält avtryck på elräkningen efter att vi korrigerade detta.
Det första viktiga att förstå är att värmepumpen inte mäter rumstemperaturen om den inte är kompletterad med en rumsgivare. Att rumstemperaturinställningen presenteras som ett absolut värde är bara för att göra det lite mer användarvänligt. Det är kurvan som styr förhållandet mellan utetemperatur, radiatorernas temperatur och därmed rumstemperaturen. När du ändrar rumstemperaturen 1 grad så förskjuts kurvan 3 grader, det är allt denna inställning gör (när rumsgivare saknas).
Korrekt.
Står med dubbla boenden under en tid, så lägre kostnader för ett tomt hus är så klart trevligt.
Förmodligen inte helt katastrof, men skulle inte förvåna mig om de varit och vridit upp och ned på inställningarna under säsongen, vilket inte behövs om det är rätt injusterat.C ConnyN skrev:
Att notera är att för att få det helt rätt måste man justera in det vid två olika tillfällen under uppvärmningssäsongen. Gärna två väl valda tillfällen, när det är rejält kallt vs. när det är relativt varmt, och när väderförhållandena varit stabila ett tag. Det gör det svårt att ta in en utomstående firma för detta. Risken är att de höftar och att det därmed inte blir riktigt bra. Så enligt min åsikt är detta en värdefull kunskap att själv besitta. Det är ingen rocket science även om det kan vara en tröskel innan man förstår hur det fungerar.
Bumpar tråden. Är liknande sits som trådstartaren. Har en ivt greenline he c9 som är insatt i januari i år. Rumsstempen har varierat lite mellan ca 18,5 och 20 grader med en billig rumstermometer (ska köpa en ny bättre). I maskinen står normaltempen på 20 grader. Kurvan är fabriksinställd för radiatorer och den har jag ej rört.
Vad jag har gjort är att öka värmen ett plus per dygn. För att matcha den inställda normaltempen som står i displayen. Är det rätt tänkt då?
Alla radiatorer i huset står på max.
När tempen på pumpen och min inköpta rumstermometer stämmer överens. Hur går jag vidare då? Är det då jag ska börja ändra kurvinställningar? Vill hålla 21-22 grader i huset nu under vinterhalvåret. Vore oerhört tacksam för svar då detta är helt ny mark för mig som ny husägare.
Vad jag har gjort är att öka värmen ett plus per dygn. För att matcha den inställda normaltempen som står i displayen. Är det rätt tänkt då?
Alla radiatorer i huset står på max.
När tempen på pumpen och min inköpta rumstermometer stämmer överens. Hur går jag vidare då? Är det då jag ska börja ändra kurvinställningar? Vill hålla 21-22 grader i huset nu under vinterhalvåret. Vore oerhört tacksam för svar då detta är helt ny mark för mig som ny husägare.
Du får kanske börja med att bli lite mer specifik med vilka inställningar du pratar om. Det finns, som du vet, ett antal temperaturrelaterade inställningar. Skall man undvika missförstånd är det nog bäst att använda den terminologin som används i menyerna.E Elfenbenet skrev:
Vad menar du med "normaltempen"?
Vad är det du ökat med "ett plus per dygn"?
Absolut! Normaltempen är vad det står på displayen. Som jag förstår så är det vad pumpen ”tänker” att det ska vara i huset. Då jag inte har någon sammankopplad rumstempgivare så styr den bara på returen och utetemp.C cpalm skrev:Du får kanske börja med att bli lite mer specifik med vilka inställningar du pratar om. Det finns, som du vet, ett antal temperaturrelaterade inställningar. Skall man undvika missförstånd är det nog bäst att använda den terminologin som används i menyerna.
Vad menar du med "normaltempen"?
Vad är det du ökat med "ett plus per dygn"?
Inne på ”mode” menyn så finns en inställning där man kan öka/minska värmen i huset + och -. Med två respektive ett plus och minus i taget. Detta påverkar alltså inte ”normaltempen” utan den ligger kvar på 20 grader.
OK, tror jag är med.
På min Greenline HA visas ingen rumstemperatur i utgångsläget om man inte har rumsgivare, men det kanske är annorlunda för andra modeller.
Den där värme öka/minska-inställningen är lite knepig då den är ett "alternativt" sätt att ändra värmekurvan genom att höja/sänka kurvan i ena eller andra änden beroende på aktuell temperatur. Samma sak gäller rumstemperaturinställningen som parallellförskjuter hela kurvan uppåt/nedåt. Så när man pillrar på dessa ändras kurvan, så man är med på det. De kanske är ett vettigt sätt att trimma in kurvan (IVT har uppenbarligen tänkt så iallafall), men risken finns att du hamnar i ett oändligt pillande upp och ner på dessa inställningar utan att få till kurvan så att regleringen sköter sig själv.
Jag skulle börja med att ställa in rumstemperaturen på den måltemperatur du vill ha i huset. Det kommer att förvirra dig om du t.ex. låter den stå på 20 grader när du egentligen vill ha 22. Låt den sedan vara tills du är klar med injusteringen av kurvan. Sen kan du använda värme öka/minska eller gå direkt in på kurvbilden och justera in så att du får exakt den valda temperaturen i huset.
När du fått till det så att temperaturen är exakt den inställda när huset fått något dygn på sig att normalisera sig och utetempen varit hyfsat stabil går du in på kurvbilden och läser av kurvan vid aktuell utetemperatur och skriver ner detta värde.
T.ex. +2 grader ute = 32 grader framledningstemperatur.
Detta gör du två gånger, en gång när det är relativt varmt ute och en gång när det är rejält kallt.
Sen går du in i kurvbilden och justerar in den så att kurvan är en rak linje som skär dessa två punkter du skrivit upp.
På min Greenline HA visas ingen rumstemperatur i utgångsläget om man inte har rumsgivare, men det kanske är annorlunda för andra modeller.
Den där värme öka/minska-inställningen är lite knepig då den är ett "alternativt" sätt att ändra värmekurvan genom att höja/sänka kurvan i ena eller andra änden beroende på aktuell temperatur. Samma sak gäller rumstemperaturinställningen som parallellförskjuter hela kurvan uppåt/nedåt. Så när man pillrar på dessa ändras kurvan, så man är med på det. De kanske är ett vettigt sätt att trimma in kurvan (IVT har uppenbarligen tänkt så iallafall), men risken finns att du hamnar i ett oändligt pillande upp och ner på dessa inställningar utan att få till kurvan så att regleringen sköter sig själv.
Jag skulle börja med att ställa in rumstemperaturen på den måltemperatur du vill ha i huset. Det kommer att förvirra dig om du t.ex. låter den stå på 20 grader när du egentligen vill ha 22. Låt den sedan vara tills du är klar med injusteringen av kurvan. Sen kan du använda värme öka/minska eller gå direkt in på kurvbilden och justera in så att du får exakt den valda temperaturen i huset.
När du fått till det så att temperaturen är exakt den inställda när huset fått något dygn på sig att normalisera sig och utetempen varit hyfsat stabil går du in på kurvbilden och läser av kurvan vid aktuell utetemperatur och skriver ner detta värde.
Detta gör du två gånger, en gång när det är relativt varmt ute och en gång när det är rejält kallt.
Sen går du in i kurvbilden och justerar in den så att kurvan är en rak linje som skär dessa två punkter du skrivit upp.
Redigerat:
Tack för långt och utförligt svar. När jag skrev normaltempen så menade jag ”rumstemperatur normal” som användaren visar i bilden ovan i tråden. Sorry my bad. Den står iaf på 20.C cpalm skrev:OK, tror jag är med.
Vi låg på 19,3 i enligt min egna rumstermometer imorse när jag åkte till jobbet vid -3 utetemp. Framledningstempen låg på ca 44 grader. Ska jag prova att öka ”rumstemperatur normal” 21 grader i eftermiddag tkr du? Och sedan vänta ett dygn för att se vad som händer.
I övrigt så har jag tryckt på ett + med ett dygns mellanrum de senaste 4 dagarna på öka/minska inställningen.
Det är i princip allt jag har gjort sedan inflytt för en vecka sedan.
Det jag menar är att om du låter "rumstemperatur normal" stå på 20 grader och trimmar in kurvan så att den faktiska rumstemperaturen är 22 grader så har du ju skapat en mismatch mellan inställd rumstemperatur och faktisk rumstemperatur.E Elfenbenet skrev:
Målet är rimligtvis att du skall få den rumstemperatur du ställt in på pumpen.
Så börja med att ställa in "rumstemperatur normal" på den temperatur du vill ha, och rör den sedan inte förrän du är klar med injusteringen.
När du sedan är klar så använder du "rumstemperatur normal" för att välja hur varmt du vill ha i huset.
Jag fattar! Tack för alla tips. Jag börjar komma i ordning med allt här hemma nu 😊C cpalm skrev:Det jag menar är att om du låter "rumstemperatur normal" stå på 20 grader och trimmar in kurvan så att den faktiska rumstemperaturen är 22 grader så har du ju skapat en mismatch mellan inställd rumstemperatur och faktisk rumstemperatur.
Målet är rimligtvis att du skall få den rumstemperatur du ställt in på pumpen.
Så börja med att ställa in "rumstemperatur normal" på den temperatur du vill ha, och rör den sedan inte förrän du är klar med injusteringen.
När du sedan är klar så använder du "rumstemperatur normal" för att välja hur varmt du vill ha i huset.
En annan fråga rent spontant. Har läst mig till att man ska kunna se energiförbrukning på alla greenline pumpar. Står i manualen och har även sett något youtubklipp där en fån flik finns under ”meny” bilden. Dock finns den inte på min. Är det ett tillval när man köper pumpen kanske? Har du koll på det?😊
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bekämpa parkslide effektivt – glyfosat vs andra metoder
Artikelkommentarer -
Varför vandrar temperaturen fån 10-25 minus i Miele FN4857S frys?
Vitvaror -
IVT e17 ska jag ändra om från acktankar
Värmepumpar -
IVT 402 ändra till 13kW
Värmepumpar -
Hur får man bäst upp ett massivt trägolv till andra våningen?
Golv