Vi har en vanlig villa på landet, men den är taxerad som jordbruksfastighet eftersom den har en liten gräsplätt om knappt 2 ha. I övrigt en helt vanlig enplansvilla med garage. Inga uthus, stall, inhägnader eller nåt sånt "jordbruksaktigt". Det närmaste traktor vi har är en Stiga Park.

Nu ska vi fixa lite med lånen men förstår inte riktigt siffrorna som min bankman ger mig. Jag får våldsamma tjugo punkter rabatt (redan där blir jag ju lite sur), men min ränta landar ändå tio punkter över listräntan. På min fråga får jag svaret: "Då din fastighet är en jordbruksfastighet, så är det andra räntor som gäller. De räntor som visas på hemsidan avser villafastigheter."

Kan nån opartisk förklara det här för mig?

nu Gissar jag lite. Bostadslån är något som banken egentligen inte lånar ut till, de förmedlar lån. När du får ett bostadslån så läggs just ditt lån in i en obligation som banken säljer. Det är alltså egentligen den som köper obligationen som lånar ut till dig. Och tar risken i händelse att du inte kan betala räntor osv. När banken skapar en bostadsobligation, så intygar de att alla ingående lån håller en viss kvalitet. Ex. att alla låntagarna har en viss betalningsförmåga, att säkerheten har ett visst värde osv.

Jag tror att de inte kan stoppa in en näringsfastighet inom den ramen. Säkerheten (om det verkligen hade bedrivits jordbruk) måste bedömas efter andra kriterier.

Då blir det banken som själv lånar ut istället.

Är den taxerad med kod 120?

Om den är det och i det fall fastigheten används som bostad så brukade vi köra vanliga bolåneräntor. Dock kunde vi bara belåna 75% som hypotek resterande 10% fick läggas som privatlån, men dock med säkerhet i fastigheten.

Ang. obligationer så är det mycket riktigt bankens sätt att finansiera sig. Men att det skulle bli de som köpt obligationerna som får problem om en enskild kund inte betalar sin ränta stämmer inte.

De som köpt obligationen kommer få sin ränta så länge som banken kan betala den, oavsett om några kunder inte betalar sin ränta till banken.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Är den taxerad med kod 120?

Om den är det och i det fall fastigheten används som bostad så brukade vi köra vanliga bolåneräntor. Dock kunde vi bara belåna 75% som hypotek resterande 10% fick läggas som privatlån, men dock med säkerhet i fastigheten.
...
120 stämmer, "Lantbruksenhet, bebyggd". Vi är inte nära 75%, så det ska inte vara något problem. Nån "chef" jag pratade med påstod att det är FI som har hyss för sig. Jag får förhoppningsvis ett mer detaljerat svar i veckan.

• Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
120 stämmer, "Lantbruksenhet, bebyggd". Vi är inte nära 75%, så det ska inte vara något problem. Nån "chef" jag pratade med påstod att det är FI som har hyss för sig. Jag får förhoppningsvis ett mer detaljerat svar i veckan.
Vet att det var strul med det här på tex Nordea för några kunder som vi tog över till Handelsbanken istället.

Pga. att Nordea "inte kunde" låna ut blablabla..

Strip Strip skrev:
Det närmaste traktor vi har är en Stiga Park.
Jag ser ju direkt felet. Ni måste ha en sån här:

189161_2MJ2VJZ654AOG1516567834.jpg

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.