Hej!
Vattenfall har just nu väntetider på över 7 månader för att höja på huvudsäkringen!
Jag tänkte fråga ifall någon vet om det finns något alternativ, hur skulle man kunna göra?
Kan man sätta s.k effektvakter på varje byggnad? Jag kan inte detta.
Vi har nybyggda stugor som står klara för uthyrning, vår elektriker har totalt missat att det kommer ta så pass lång tid med ändring av huvudsäkring.
Detta kommer ge oss en förlust på troligtvis över 100.000kr.
Tack för hjälpen!
(Tillägg: Går det exempelvis att fördela upp 30A huvudsäkring på 20A till huvudbyggnad och 5A vardera till två stugor?)
Vattenfall har just nu väntetider på över 7 månader för att höja på huvudsäkringen!
Jag tänkte fråga ifall någon vet om det finns något alternativ, hur skulle man kunna göra?
Kan man sätta s.k effektvakter på varje byggnad? Jag kan inte detta.
Vi har nybyggda stugor som står klara för uthyrning, vår elektriker har totalt missat att det kommer ta så pass lång tid med ändring av huvudsäkring.
Detta kommer ge oss en förlust på troligtvis över 100.000kr.
Tack för hjälpen!
(Tillägg: Går det exempelvis att fördela upp 30A huvudsäkring på 20A till huvudbyggnad och 5A vardera till två stugor?)
Redigerat:
Vad är nuvarande säkring och vad vill du byta till?StefanEriksson skrev:
Hos mig är t.ex. 25A max mätarsäkring, om jag vill ha mer än så krävs det betydligt mer arbete än att bara byta ut själva säkringarna.
Har du 25 A och ett vanligt mätarskåp med Gänga 2 så går det inte, har du ett gänga 3 som klarar 63 A . För att gå upp till 35 så kanske dom måste byta kabeln från markskåp/luftlinje till en grövre, då blir väntetiden myyycket lång, det är inte bara din kabel som avgör, det är hela linjen som det kallas
Det är idag 25A som ska höjas till 50A.
Jag fick också höra att det finns något som heter Byggström, är det någon som vet vad det är?
Då kanske man kan använda detta "byggström" för att senare gå över till det vanliga när det är installerat.
Tackar för hjälpen.
Jag fick också höra att det finns något som heter Byggström, är det någon som vet vad det är?
Då kanske man kan använda detta "byggström" för att senare gå över till det vanliga när det är installerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för hjälpen.
Redigerat av moderator:
Finns ombyggnadssatser till ditt skåp, dom fysiska måtten är lika, för att få gänga 3 max 63 A och direktmätning som det heter. Blir ett större jobb för dom och det tar tid innan dom kommer till skott
Det med byggström kan gå, det får du ta med din elektriker om och hur det ska utföras, vad jag vet så hugger Vattenfall för sig bra på sådant, högre Kw/h pris ( så var det förr i tiden ) samt en anslutningskostnad ring eller kolla på deras prislista
Det med byggström kan gå, det får du ta med din elektriker om och hur det ska utföras, vad jag vet så hugger Vattenfall för sig bra på sådant, högre Kw/h pris ( så var det förr i tiden ) samt en anslutningskostnad ring eller kolla på deras prislista
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Problemet i ditt fall är den kraftiga höjningen av effektuttaget. I värsta fall behöver Vattenfall byta ledning ändra från transformatorn. Det borde dock inte ta 7 månader för att räkna ut det, så kanske handlar det om kabelbyte...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Börja med att anlita en elektriker för jobbet. De skickar in en föranmälan om säkringsbyte och när den är godkänd av nätägaren är det bara att bygga mätarskåpet om och skicka in färdiganmälan.
Vår elektriker som är en bekant sa att han skulle göra det.R Robert-san01 skrev:
Vattenfall säger att de behöver byta ut kabeln i röret eller gräva för ny kabel.
Verkar inte vara några konstigheter där, förutom att vi fick en väntetid på drygt 30 veckor.
Eftersom det är bråttom så verkar det smartaste att fixa sån "Byggström" som en tillfällig lösning tills vi får jobbet gjort, är det någon som vet mer detaljerat vad det innebär?
Tack! Tack!
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast byggströmmen behöver också matning. Det beror ju lite på hur långt det är som kabeln måste bytas.
"Byggström" är bara ett elskåp som står utomhus medans byggnaden uppförs, när byggnaden är färdigställd och fått fasadmätarskåp så kopplas det över från "byggström"skåpet till fasadmätarskåpet.
Du har ju fortfarande problemet att kabeln i marken inte tillåter ett så pass stort uttag som du behöver.
Du har ju fortfarande problemet att kabeln i marken inte tillåter ett så pass stort uttag som du behöver.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men om ni kan få reda på hur stor uppgradering som går att göra nu utan byte av kabel, så kan din elektriker säkra upp och anmäla det. Sedan får du ha lite inskränkningar i uthyrningen, tills du får full kapacitet på elen.
Man kan göra en del med effektvakt. Troligen kan man även vinna en del på att sätta varmvattenberedarna på timer. Om du har ex. 10 stugor. På morgonen duschar alla, därefter sätter alla varmvattenberedare igång och värmer mera vatten, det kan man vänta med till lite senare på dagen, räcker inte vattnet i beredaren så får iallafall siste man duscha kallt, vattnet hinner inte bli uppvärmt, så man kan lika gärna vänta några timmar med att värma mera.
Nästa stora förbrukning är när alla sätter igång kaffebryggarna till frukost (se till att inte ha brödrostar). sedan på kvällen när alla lagar mat.
Se till att inte ha några eluttag som folk kan ladda hybridbilar i.
Man kan göra en del med effektvakt. Troligen kan man även vinna en del på att sätta varmvattenberedarna på timer. Om du har ex. 10 stugor. På morgonen duschar alla, därefter sätter alla varmvattenberedare igång och värmer mera vatten, det kan man vänta med till lite senare på dagen, räcker inte vattnet i beredaren så får iallafall siste man duscha kallt, vattnet hinner inte bli uppvärmt, så man kan lika gärna vänta några timmar med att värma mera.
Nästa stora förbrukning är när alla sätter igång kaffebryggarna till frukost (se till att inte ha brödrostar). sedan på kvällen när alla lagar mat.
Se till att inte ha några eluttag som folk kan ladda hybridbilar i.
För att få ett klart besked om "saker och ting" brukar det vara en stor fördel om den elektriker, som ska göra jobbet, ringer och pratar med "nätägaren". Han brukar komma i kontakt med någon som vet vad h*n pratar om och talar samma språk. I stället för den kundmottagning som "vanliga" hamnar hos, där har man inte alls samma kunskaper och kan därför oftast inte ge nått vettigt svar.
Hej!
Tack för alla svar.
Vattenfall föreslog också byggström när jag klagade på väntetiden.
Bad om mer information och deras svar är:
-----
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/ny-anslutning/tillfallig-anslutning/
Observera att detta är kostnader som Vattenfall debiterar, det som kommer tillkomma är hyra för byggskåpet - en avgift som din installatör tar. Byggström leveras inom en vecka, men en anmälan måste upprättas via din installatör.
------
Antar att dem menar att man drar en tjock kabel som ligger över gatan till det stora elskåpet på gatan?
Hmm..
Tack för alla svar.
Vattenfall föreslog också byggström när jag klagade på väntetiden.
Bad om mer information och deras svar är:
-----
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/ny-anslutning/tillfallig-anslutning/
Observera att detta är kostnader som Vattenfall debiterar, det som kommer tillkomma är hyra för byggskåpet - en avgift som din installatör tar. Byggström leveras inom en vecka, men en anmälan måste upprättas via din installatör.
------
Antar att dem menar att man drar en tjock kabel som ligger över gatan till det stora elskåpet på gatan?
Hmm..
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag funderar på dne här elektrikern som är en bekant. Har han egen firma, eller är han anställd på en elfirma? Är han "bara" anställd så har han ofta inte egen behörighet, och kan inte fixa anmälan till nätbolaget själv.